Zoekmachines filteren graag op overlappende inhoud, pagina’s die exact hetzelfde zijn, ook wel dubbele content genoemd. Ze willen uiteraard geen zoekresultaten laten zien waar resultaat twee tot en met vijf precies hetzelfde artikel is. Het kan zijn dat inhoud wordt verspreid onder verschillende partijen. Nieuwsleveranciers doen dit veel. Het kan ook zijn dat iemand plagiaat heeft gepleegd en eigenlijk het stuk gestolen heeft. Zoekmachines proberen dit soort dingen te filteren.

Het is het dus belangrijk om te begrijpen wat er wordt bedoeld met dubbele content. Hoe uniek moet de inhoud zijn?



Pagina-inhoud


Het is goed te weten dat ‘inhoud’ verwijst naar de unieke tekst op een pagina. Dat sluit navigatie, advertenties, voetteksten, sidebars, enzovoort uit, zie figuur 1.

Figuur 1

Wanneer je binnen een website veel te maken hebt met pagina’s met dubbele inhoud, bijvoorbeeld een webshop met dynamische url’s, dan is het verstandig om de “rel=canonical tag” te gebruiken. Hier mee geef je de zoekmachines te kennen welke pagina de hoofdpagina is en welke de afgeleide daarvan. Die laatste worden dan niet meer geïndexeerd.

Echter, dit betekent niet dat je geen paragraaf van Wikipedia kunt gebruiken in een groter artikel, of verwijzen naar een blogger en een paar quotes gebruikt, of een krantenartikel of een video van Youtube. Dat mag allemaal zolang je er unieke waarde aan toevoegt.



Content met unieke waarde


Sommige mensen verdwalen in de details van de regels rond SEO. Ze denken dat het goed genoeg is wanneer ze tekst van een andere website gebruiken en daarvan de woorden door elkaar gooien. Technisch gezien heb je unieke content gemaakt, maar je hebt geen unieke waarde toegevoegd. Met ‘unieke waarde’ wordt bedoeld: een waarde leveren die geen andere bron op het internet levert. Dat is wat de zoekmachines willen. Dat betekent dat je gekeken hebt naar de bedoeling van de zoeker, de bezoeker, je klant. Dat je er alles aan gedaan hebt om ze antwoorden te geven op hun vragen.

Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar hotels in Kaapstad, Zuid-Afrika, dan zijn ze waarschijnlijk op zoek naar een lijst met hotels, maar ze hebben ook andere bedoelingen. Ze kunnen geïnteresseerd zijn in het weer of de buurt waarin de hotels gelegen zijn. Het verstrekken van unieke waarde helpt, in tegenstelling tot het herschrijven van Expedia’s hotelsectie. Je krijgt echt unieke content wanneer je een verslaggever op pad stuurt met een camera. Dan krijg je unieke foto’s en tekst. Hij schrijft bijvoorbeeld over het weer en de buurt, de beleving. Dit levert content op met unieke waarde. Dit is wat de zoekmachines bedoelen wanneer ze het hebben over unieke content versus dubbele content.

100% uniek


Er bestaat geen mythisch percentage voor unieke content. Er bestaat niet iets als 100% dupliceren en 0% dupliceren, 100% uniek of 50% om 50%. De algoritmen van zoekmachines maken gebruik van veel inputs.
Nieuwsberichten zijn een goed voorbeeld. Veel nieuwswebsites plaatsen dezelfde ANP berichten. Zo ontstaan er veel duplicaten. Toch verschijnen ze in de zoekresultaten. De duplicaten waarnaar het meest gelinkt is, of waar het meest over gesproken wordt op Twitter zullen bovenaan verschijnen. Het gaat niet om een percentage gedupliceerde tekst. Het gaat om de unieke waarde die wordt verstrekt, bijvoorbeeld de reacties van de website bezoekers.

Figuur 2

Wanneer je met veel concurrenten over hetzelfde onderwerp schrijft dan moet je nadenken over de unieke waarde. De branding, de sociale media activiteiten, de links, met al deze dingen wordt rekening gehouden wanneer de zoekmachines bepalen of uw website boven die van uw concurrent terechtkomt in de zoekresultaten.


Gebaseerd op: seomoz.org/blog/how-unique-does-content-need-to-be-to-perform-well-in-search-engines-whiteboard-friday

Meer informatie over de mogelijkheden voor uw website? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.

Website mac