Google heeft de grootste algoritme-update in vijf jaar aangekondigd. De nieuwe BERT-update van Google gaat een grote rol spelen op het gebied van SEO. De update wordt nu alleen nog in de Verenigde Staten gebruikt, maar het is een kwestie van tijd voordat de update ook bij ons kan worden ingezet. Wat houdt die Google update in? Wij vertellen je meer.

Google update.jpg

Wat is de BERT-update?

BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformer. De BERT-update zorgt ervoor dat Google nog beter gaat begrijpen waar websites over gaan. BERT gaat Google helpen met het begrijpen van natuurlijke taal en gaat verbanden leggen tussen woordcombinaties. De context van de zoekopdrachten zullen na de update centraal komen te staan in Google. De zoekmachine gaat beter begrijpen in wat voor context ze de zoekopdrachten moet plaatsen. Deze update wordt met name uitgevoerd omdat mensen steeds langere zoekopdrachten in vraagvorm opgeven.

Impact van de BERT-update

BERT zal veel impact hebben op content en de organische vindbaarheid. Google gaat de zoekopdrachten beter herkennen in de context en kan daarmee voldoen aan de zoekopdrachten van de Google-gebruiker. Dit betekent dat Google nog slimmer wordt en dat de kwaliteit van content nóg belangrijker is. Het werkt straks niet meer om zomaar belangrijke zoektermen in de tekst te stoppen. Ook is het interessant om synoniemen en andere woordcombinaties te gaan gebruiken. Google gaat na de update deze verbanden kunnen leggen.

Hoe kan jij inspelen op de BERT-update?

De focus van de BERT-update ligt dus met name op de content. Je kunt hier als volgt op inspelen:

Een gestructureerde opmaak
Dit was al belangrijk maar nu nog belangrijk. Google gaat namelijk door de update nog beter kunnen begrijpen waar teksten over gaan. Daarom is het goed om de teksten gestructureerd te schrijven. De content moet een logische opgebouwd zijn in een duidelijke structuur.

Snelheid van de website
Ook vond Google het al fijn als pagina’s snel laden, maar door de BERT-update wordt de snelheid nog belangrijker. Hoe sneller jouw pagina’s worden geïndexeerd, des te beter jouw vindbaarheid wordt.

Unieke content en antwoord op vragen
Kopiëren en plakken van content zit er niet in, Google wil unieke content zien. Daarnaast is het belangrijk dat je goed antwoord kan geven op vragen. Helemaal met de opkomst van voice search!

Interne linkstructuur
De nieuwe update gaat vragen om een duidelijke en relevante interne linkstructuur binnen jouw website. Link pagina’s met aanvullende input op een goede manier naar elkaar en jouw website sluit aan op het BERT-algoritme.

Meer weten over de BERT-update en SEO?

Wil jij meer te weten over hoe je kunt inspelen op de BERT-update? Neem dan contact met ons op!

Neem contact op

Aida 1
Geschreven door:

Aida de Haan

Marketeer
Heb je vragen?