Een sterk merk bouwen in de zorg

Tegenwoordig kunnen cliënten en zorginkopers hun eigen zorgaanbieders kiezen. Er is een groot te kort aan personeel op de zorgarbeidsmarkt en daarnaast neemt de concurrentie toe. Voor zorgorganisaties is er werk aan de winkel om zich als sterk merk neer te zetten en zich sterker te profileren in de markt. Hoe bouw je een sterk merk in zorg om verzekerd te zijn van voldoende nieuwe cliënten, medewerkers en zorginkopers? Door herkenning, sympathie en vertrouwen op te bouwen.

Sterk merkbeleid

Wanneer een zorgorganisatie zich als sterk merk neerzet, maakt de organisatie de producten en diensten aantrekkelijk. Het zorgt voor herkenning, sympathie en vertrouwen. Zowel binnen als buiten de organisatie. Het gevolg: je bent on top of mind bij potentiële en huidige cliënten, (potentiële) werknemers, verwijzers, samenwerkingspartners en inkopers. Om dit voor elkaar te krijgen zullen er zes elementen goed opgezet moeten worden.

Merkidentiteit

Als het goed is staan er al een sterke visie, missie en kernwaarden. Op basis daarvan wordt de merkidentiteit gemaakt. Een sterk merk wordt in de basis gevormd door de waarden en persoonlijkheid van het merk. Wie ben jij als zorgorganisatie? Waar sta je voor, wat vind je belangrijk en wat is de visie op de maatschappij, zorgmarkt en cliënt.

Merkstrategie

De merkstrategie bestaat uit drie onderdelen: een scherpe merkpositionering, merkbelofte en een aansprekend verhaal. De positionering kun je vanuit verschillende punten zien: functioneel, emotioneel of eindwaarden. Waar wil jij als organisatie goed in zijn? Wat onderscheid jullie van de rest? Leveren jullie kwaliteit, veel aandacht of draait het om persoonlijke groei?

Merkmakers

Uiteindelijk moeten de waardes en beloftes die je maakt ook waar worden gemaakt. Doe wat je belooft en dan straal je dit ook uit met de organisatie. Van alle branches geldt dit misschien wel het meeste voor de zorg. Hier draait het om mensenwerk en daarmee dus ook om de medewerkers en vrijwilligers. Zij dragen jouw merk uit en zijn de merkmakers. Besteedt hier veel aandacht aan: werving, behouden van personeel, opleidingen, trainingen en het gedrag. Probeer om iedere medewerker ambassadeur van jouw zorgorganisatie te maken en het merk op dezelfde manier te laten beleven.

Merkuitstraling

Zorg voor zichtbaarheid met behulp van een merkbeeld en merkcommunicatie. Eenduidigheid en consistentie zijn hierbij erg belangrijk. Wat wil je uitdragen en wat moeten mensen zich herinneren als ze aan jouw zorgorganisatie denken? Denk hierbij ook aan de zintuigen zien, voelen, horen, proeven en ruiken. Wat voor gevoel hebben mensen bij jouw organisatie, wat straal je uit qua beeld, logo en kleur. Maar denk ook aan ontwikkelingen waarbij spraak heel belangrijk is, zoals Google Home. Hoe klinkt jouw zorgorganisatie?

Merkpropositie

Wanneer je producten en diensten levert met toegevoegde waarde, speel je in op de behoefte van de klant. De klanten willen een oplossing, geen product. Speel hierop in met jouw communicatie, diensten en mogelijkheden. Betrek mensen actief bij jouw zorgorganisatie. Wanneer er een emotionele waarde bij komt kijken, worden de betrokkenen jouw ambassadeur!

Merksysteem

Ga je werken met een hoofdmerk of kies je ervoor om met submerken of labels te werken? De keuze hiervoor baseer je op de marketingstrategie. Ben je in meerdere sectoren werkzaam, heb je verschillende doelgroepen en diensten? Dan is het verstandig om te kiezen voor submerken of labels. Let wel: het in de markt zetten van diverse merken/labels kost tijd, aandacht en geld. Kies je voor één hoofdmerk dan bespaar je daarop.

Sterk bouwen

Er komt behoorlijk wat kijken bij het opzetten, bouwen en uitbreiden van een sterk merk. Zodra alles staat is het belangrijk dat je regelmatig controleert hoe je ervoor staat en waar verbeteringen liggen. Houd het merk levend door medewerkers, cliënten en anderen te betrekken bij het merk. Zo bouw je samen aan het verhaal en kun je het versterken.

Wil jij ondersteuning bij het neerzetten en opbouwen van jouw merk? Wij helpen jou graag. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Marije Bregman Marije Bregman
Auteur
Marije Bregman

Al van jongs af aan ben ik gek op schrijven. Dat is in de loop der jaren alleen nog maar meer geworden. Ik vind het dan ook heerlijk dat ik mij als contentmarketeer iedere dag bezig mag houden met het creëren van content voor onze klanten.

Meer over Marije

Andere Tips en updates:

<p>Verbeter de gebruikerservaring van jouw website</p>

Verbeter de gebruikerservaring van jouw website

 
<p>Een sterk merk bouwen in de zorg</p>
Marije Bregman

Een sterk merk bouwen in de zorg

 
<p>Vertel jouw bedrijfsverhaal met een video</p>
Melissa ten Klei

Vertel jouw bedrijfsverhaal met een video