Je wilt zoveel mogelijk rendement behalen uit jouw e-mailmarketingcampagne. Hiervoor zijn verschillende aspecten belangrijk, waaronder het realiseren van een zo hoog mogelijke open rate. Tenslotte, hoe meer mensen de e-mailing openen, hoe meer mensen jouw boodschap te zien krijgen en getriggerd kunnen worden om door te klikken.

E-mailmarketing tip 1: Gebruik jouw bedrijfs- of persoonlijke naam

Het komt nog wel eens voor dat er e-mailings verzonden worden met een e-mailadres als afzender. Zodoende krijg je bijvoorbeeld een mail van mailing@watisinboundmarketing.nl. Je kunt eenvoudig de open rate van jouw e-mailings verhogen door hier de bedrijfsnaam, persoonlijke naam (mag ook van een collega) of van jouw merk te plaatsen. De ontvanger kan zich namelijk makkelijker identificeren met een naam dan met een e-mailadres.

Om een zo hoog mogelijke open rate voor e-mailingcampagnes te krijgen kun je ook A/B testen. Je kunt dan bijvoorbeeld testen welke naam de beste resultaten oplevert.

E-mailmarketing tip 2: Schrijf een goede openingszin

Een pakkende, interessante openingszin (onderwerpregel) kan het verschil maken tussen een succesvolle en een geflopte e-mailing. Is in de onderwerpregel niet duidelijk wat men in de e-mailing kan verwachten of is deze te commercieel, dan zal dit de open rate in negatieve zin beïnvloeden.

Zet belangrijke steekwoorden in de onderwerpregel, het liefst voorin. Staan de belangrijke woorden achterin de zin, krijgen deze minder aandacht omdat deze simpelweg minder vaak gelezen worden. Onderzoeken wijzen daarnaast uit dat een onderwerpregel niet te lang moet zijn. De beste open rates van e-mailings worden behaald met onderwerpregels tot zo’n 30 karakters.

E-mailmarketing tip 3: Ga op zoek naar jouw moment

Verstuur in het begin van de e-mailmarketingcampagne een A/B test om te bekijken wanneer jouw e-mailings het beste geopend worden. Iedere doelgroep is anders, waardoor ook het beste moment altijd anders is. Door te testen met verschillende dagen en tijden kun je bekijken wanneer de open rates en doorklikratio het hoogst zijn.

In de Nationale E-mail Benchmark kun je bekijken welke dagen het beste waren om in 2014 e-mails te verzenden.

E-mailmarketing tip 4: Verleid met de preview

Het overgrote deel van de ontvangers die de e-mailing op de desktop ontvangen gebruiken Outlook als e-mailclient. Helemaal in de zakelijke markt. Binnen Outlook zien veel mensen een preview van de mailing, waardoor zij in een oogopslag kunnen zien of de inhoud relevant is.

Het is daarom belangrijk om het meest interessante of aansprekende artikel bovenaan te plaatsen. Dit verhoogt jouw kansen op een hoge open rate.

E-mailmarketing in de inboundmarketingstrategie! 

Wij gebruiken e-mailmarketing veel binnen een inboundmarketingstrategie om gecreëerde content bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. Wil je weten hoe wij dit precies doen? Vraag het ons via Twitter of maak gebruik van ons contactformulier.

email