Als je gebruik maakt van Facebook en andere social media kun je er niet omheen: advertenties. Maar de ene advertentie is de ander niet. Zo ziet jouw buurman die geïnteresseerd is in motoren, biefstuk en Belgische biertjes hele andere advertenties dan jouw pubernichtje die dol is op festivals, hippe jurkjes en gekleurde haren. Maar hoe kom jij als bedrijf naar voren bij de juiste doelgroep en val jij op tussen het grote aanbod aan advertenties? Wij leggen het je uit en beginnen bij het begin.

Wat is social media adverteren?

Eigenlijk spreekt het voor zich: adverteren op Facebook of andere social media is het plaatsen van advertenties op een social media kanaal. Het handige aan deze manier van adverteren is dat je heel specifiek kunt bepalen aan wie de advertenties worden weergegeven. Het is een makkelijke manier om jouw doelgroep te bereiken en te targetten op een bepaalde locatie.

Waarom adverteren op social media?

Door te adverteren op social media ben je daar waar de doelgroep is. Het is een laagdrempelige en relatief goedkope manier om de doelgroep te bereiken. Het is tegenwoordig relevanter dan massamedia en je kunt gelijk resultaat meten. Met behulp van slimme beheerprogramma’s zie je direct het bereik van jouw advertenties. Daarnaast is bijna iedereen te vinden op social media en kun je werken met aangepaste doelgroepen.

Waar kun je adverteren?

Het is mogelijk om op diverse social mediakanalen te adverteren. Wij maakten een lijstje voor jou:

Facebook
Facebook is misschien wel het meest bekende kanaal om op te adverteren. Het is voor alle ondernemers geschikt en er zijn veel mogelijkheden om de doelgroep te definiëren. Hierdoor kun je een heel specifieke doelgroep selecteren die de advertenties te zien krijgt. Daarnaast kun je er voor kiezen om op meerdere apparaten of op één apparaat te adverteren. Vaak ligt de click through ratio op mobiele apparaten hoger dan desktop. Maar dit is ook afhankelijk van jou doelgroep.

Instagram
Instagram is het snelst groeiende sociale netwerk ter wereld en zeker de moeite waard om op te adverteren. Vooral naamsbekendheid vergroten en mensen met jouw merk laten engagen zijn doelen die aansluiten bij het adverteren op Instagram. Jonge doelgroepen bevinden zich voornamelijk op Instagram. Wanneer je via Facebook adverteert is het heel eenvoudig om via datzelfde beheerprogramma ook advertenties aan te maken voor Instagram.

Twitter
Twitter is actiever dan de meeste mensen denken. Hoewel Facebook en Instagram het blauwe vogeltje een beetje wegdrukken, is dit absoluut nog een heel interessant social mediakanaal. Vooral voor ondernemers is dit een goed kanaal om op te adverteren. Je kunt gemakkelijk een doelgroep definiëren waar jij jouw boodschap op wilt richten. Bij het aanmaken van de advertentiecampagne bepaal jij het doel wat je wilt behalen. Vervolgens kun je geschikte advertenties opzetten en delen met jouw doelgroep.

LinkedIn
LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt voor zakelijk contact en het delen van zakelijke berichten. Houd hier rekening mee als je wilt adverteren op dit kanaal. De doelgroepen die zich bevinden op LinkedIn zijn vaak erg betrokken en actief. Adverteren op LinkedIn is vrij prijzig en heeft een hoge cost per click. Het is een ideaal kanaal om bijvoorbeeld vacatures onder de aandacht te brengen.

Hoe maak ik een advertentie

Een advertentie moet zo aantrekkelijk zijn dat de social mediagebruiker er niet voorbij scrolt maar de advertentie bekijkt en er op klikt. Prikkel de lezer met teksten en afbeeldingen. Gebruik geen lange teksten, niemand die social media gebruikt wil lange berichten lezen. Om de gebruiker wel te prikkelen zijn aantrekkelijke video’s en afbeeldingen veel belangrijker. Maak meer dan één advertentie en wissel meerdere advertenties af. Zo kun je direct zien welke advertentie goed aanslaat en welke niet. Deel jouw doelgroep op in diverse kleinere doelgroepen. Hierdoor krijg je meer inzichten en kun je nog gerichter adverteren.

Zelf adverteren op social media?

Wil je zelf adverteren op social media maar heb je hier hulp bij nodig? De marketeers van ipsis staan voor jou klaar! Neem voor meer informatie over social media adverteren contact op via het contactformulier of bel naar 0229 – 27 27 00.

Addsocial stage optie 1.jpg