De SEO trends van 2018

Zoekmachines worden steeds slimmer. Google geeft steeds meer antwoorden op zoektermen en het vinden van een website wordt steeds makkelijker. In 2018 gaan er een aantal opmerkelijke gebeurtenissen plaatsvinden die ook voor jouw bedrijf van pas kunnen komen. Welke SEO trends zijn nieuw en hoe kunnen wij die inzetten? Wij hebben de voornaamste SEO trends van 2018 voor jou op een rijtje gezet.

Voice search

Voorheen werden pagina’s geoptimaliseerd met zoektermen die niet natuurlijk over kwamen. De zoekwoorden werden overal tussen gepropt waar het maar kon. Inmiddels scant Google iedere website op de natuurlijke verloop van zinnen. Daarnaast zien we dat voice search dit jaar een steeds belangrijkere rol krijgt op het gebied van SEO. Wanneer je gebruik maakt van een zoekopdracht middels voice search zoals SIRI (iPhone) of Bixby (Samsung), spreek je een zoekopdracht in via jouw telefoon. Ben jij bijvoorbeeld op zoek naar wie de president van Amerika is en vraag je aan jouw voice search: ‘wie is de president van Amerika’, dan krijg je daar antwoord op van jouw telefoon. Zorg er als onderneming voor dat je op deze trend inspeelt. We zoeken met onze stem anders dan wanneer wij typen. Maken we gebruik van het toetsenbord dan houden we het vaak zo kort mogelijk, terwijl wij met onze stem langere zinnen maken. Houd hiermee rekening bij het schrijven van de teksten. Richt je op vragen en antwoorden die voortkomen uit de spreektaal.

Visueel zoeken

Visueel zoeken ontwikkelt zich in een razend tempo. Het internet wordt steeds visueler, waardoor het voor zoekmachines en social mediakanalen steeds belangrijker wordt om visuele content te lezen en begrijpen. Visual search / visueel zoeken herkent afbeeldingen dankzij kunstmatige intelligentie. De foto wordt herkent door de zoekmachine of het social mediakanaal en wordt gekoppeld aan gelijkmatige afbeeldingen. Bij Google kun je al een tijdje zo zoeken: je sleept een afbeelding in het zoekvenster in plaats van dat je een zoekterm invoert. Ook Pinterest gaat mee met de tijd en heeft de Pinterest Lens geïntroduceerd. Bekijk hieronder hoe dat werkt.

 

Hoe de visual search zich precies gaat ontwikkelen is nog onbekend, maar dat het belangrijk is om in de gaten te houden is zeker!

Gebruiksvriendelijkheid

De gebruikservaring van jouw website moet goed afgestemd zijn op de behoefte van jouw doelgroep. Google vindt het erg belangrijk dat jouw website gebruiksvriendelijk is. De website moet niet alleen de juiste informatie bevatten, maar ook makkelijk te navigeren en te gebruiken zijn. Om te bepalen hoe gebruiksvriendelijk een website is, gebruikt Google de volgende factoren: snelheid van de website, waardevolle content en bezoekersgedrag. In 2018 is de gebruiksvriendelijkheid van de website belangrijker dan ooit.

De kracht van linkbuilding

Linkbuilding is altijd al een belangrijk aspect van SEO geweest. In 2018 gaat deze trend vrolijk verder. Het grote verschil is dat voornamelijk de kwalitatieve backlinks positieve invloed hebben. Wat is linkbuilding ook alweer? Het is een methode om hoger te scoren in Google. Door in teksten linkjes te plaatsen naar andere pagina’s op jouw website of naar externe relevante websites kunnen bezoekers gemakkelijk navigeren. Het gaat niet om de hoeveelheid linkjes, maar om de kwaliteit van de linkjes. Laat de link dus verwijzen naar een externe of interne pagina die daadwerkelijk wat toevoegt aan de inhoud van de pagina. Doe dit op een natuurlijke en goede manier om te scoren.  

Heb jij hulp nodig bij het optimaliseren van jouw SEO in 2018? ipsis helpt jou graag verder! Neem voor meer informatie contact met ons op via 0229 – 27 27 00 of vul ons contactformulier in.  

Deel de liefde:

Heeft u vragen?