De perfecte onderwerpregel voor jouw nieuwsbrief 

Wist je dat 35% van de nieuwsbriefontvangers op basis van de onderwerpregel besluit of ze de nieuwsbrief openen? Door de onderwerpregel van jouw nieuwsbrief te optimaliseren, verbeter je de openingsratio. Alles valt en staat met een goede onderwerpregel die de lezer overtuigt om jouw nieuwsbrief te openen. Wij helpen jou daar graag bij en geven tips.

De onderwerpregel

De onderwerpregel is de titel van jouw e-mail die de bezoeker als eerst in zijn inbox ziet. Je wil de lezer direct overtuigen om de e-mail te openen en lezen. Dit kan op verschillende manieren:

  • Informeren: hierbij leg je de nadruk op de waarde van de informatie en inhoud van de nieuwsbrief. Zet de onderwerpregel hierbij krachtig en treffend neer. De lezer moet denken: deze informatie heb ik nodig.
  • FOMO: staat voor Fear Of Missing Out. Of te wel: blijkbaar mist de lezer iets belangrijks als hij de mail niet leest. Bij deze onderwerpregel is de urgentie heel belangrijk. Denk hierbij aan ‘laatste kans..’, ‘bijna uitverkocht..” etc.
  • Verrassend: een verrassende onderwerpregel gaat vaak in strijd met iets wat we al weten. Het roept verwarring op, wat ons nieuwsgierig maakt om verder te lezen.

Lengte onderwerpregel

Een te lange onderwerpregel wordt afgebroken, helemaal op mobiele apparaten. Wordt jouw nieuwsbrief door de meeste mensen op mobiel bekeken? Kies dan voor een onderwerpregel van 30 tot 35 karakters. Meer desktoplezers? Houd het dan op maximaal 50 karakters. De ideale onderwerpregel bestaat uit 7 woorden of 41 karakters, probeer je daar aan te houden.

Hoe schrijf je een perfecte onderwerpregel?

Tip 1: Kies het juiste type
We hebben het hierboven al omschreven: er bestaan een aantal type onderwerpregels. Kies het juiste type uit wat aansluit op de inhoud van jouw nieuwsbrief.

Tip 2: besteed er aandacht aan
Veel mensen bedenken op het laatste moment nog even snel de onderwerpregel. Hierdoor krijgt het niet de aandacht dat het nodig heeft. Maak een bewuste en strategische keuze als het om de onderwerpregel gaat.

Tip 3: Mobiel of desktop
Ga de rapportages van voorgaande nieuwsbrieven af. Werd de nieuwsbrief vooral op mobiel of juist meer op desktop geopend? Kies op basis daarvan de lengte van de onderwerpregel.

Tip 4: vergeet de preheader niet
De preheader is de eerste tekst van de nieuwsbrief. Deze is onder de onderwerpregel zichtbaar. Een goede en sterke preheader kan de onderwerpregel nog meer kracht geven. Het is een aanvulling om de ontvanger te overtuigen de nieuwsbrief te lezen.

Tip 5: zet de kern vooraan
Zorg ervoor dat de kern van het onderwerp vooraan staat. Omdat het aantal tekens per apparaat anders is, wil je de kern direct helder overbrengen zodat deze niet afgebroken wordt.

Tip 6: aanzetten tot actie
Bepaalde woorden kunnen mensen verleiden om over te gaan op actie. Denk hierbij aan ‘eenmalig kans’, ‘geldig tot .. ‘ etc.

Tip 7: personaliseren
Een onderwerpregel met daarin jouw eigen voornaam valt op. Kies er daarom voor om af en toe de onderwerpregel te personaliseren. Pas dit niet op iedere mailing toe, dan neemt de kracht af en valt het niet meer op.

Tip 8: gebruik geen hoofdletters
Een onderwerpregel met alleen maar hoofdletters wordt niet gewaardeerd door de ontvanger en de spamfilters. Het gebruik van hoofdletters komt schreeuwerig en onvriendelijk over.

Hulp bij het opzetten van e-mailings

Heb jij geen kaas gegeten van het opzetten van e-mailings met een goede onderwerpregel en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Wij ondersteunen je graag. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Marije Bregman Marije Bregman
Auteur
Marije Bregman

Al van jongs af aan ben ik gek op schrijven. Dat is in de loop der jaren alleen nog maar meer geworden. Ik vind het dan ook heerlijk dat ik mij als contentmarketeer iedere dag bezig mag houden met het creëren van content voor onze klanten.

Meer over Marije

Andere Tips en updates:

<p>De perfecte onderwerpregel voor jouw nieuwsbrief </p>
Marije Bregman

De perfecte onderwerpregel voor jouw nieuwsbrief 

 
<p><span>Persberichten schrijven en versturen + aanbieding</span></p>
Marije Bregman

Persberichten schrijven en versturen + aanbieding

 
<p>Google, wat wil je nou?</p>
Elsa Pater

Google, wat wil je nou?