De oorzaak van achterblijvende conversies

Heb je veel tijd en moeite gestoken in het online zichtbaar maken van jouw onderneming, maar blijven de conversies achter? Dan wil je daar zo snel mogelijk iets aan veranderen! Maar hoe? Waar vind je de oorzaak van achterblijvende conversies? Wij leggen het je uit!

Bekijk jouw website door de ogen van een bezoeker

Voordat je lukraak van alles gaat aanpassen, is het handig om inzicht te krijgen in je website. Probeer vast te stellen wat nou precies de oorzaak is van deze achterblijvende conversies. Bekijk jouw website door de ogen van een bezoeker. Kan iemand makkelijk vinden wat hij of zij zoekt? Zijn er genoeg conversiemogelijkheden? En is jouw website voorzien van duidelijke contactgegevens?

Bekijk de statistieken van jouw website

Je kunt een hoop analyseren aan de hand van jouw website, maar toch is het slim om ook wat dieper te kijken dan alleen naar de content. De statistieken van jouw website geven interessante informatie over jouw websiteprestaties. Kijk bijvoorbeeld eens naar de bezoekersaantallen en het gedrag van bezoekers op jouw website.

De trechterweergave is een perfecte manier om te achterhalen waarom jouw conversies achter blijven. Met een trechterweergave kan je de stappen op een rij zetten die de bezoeker moet nemen om tot een conversie te komen. Ook kun je precies zien waar de bezoeker afhaakt. Deze pagina kun je vervolgens verbeteren, wat kan leiden tot meer conversies. Statistieken als de trechterweergave  kun je verkrijgen via analyseprogramma’s als Google Analytics of Snoobi Analytics.

Stel doelen in

Je kunt pas stellen dat jouw conversiedoelen niet gehaald worden, wanneer je deze hebt gemeten. Doe je dit niet, dan weet je nooit exact hoeveel conversies behaald zijn en hoeveel meer je er nog nodig hebt. Analyseprogramma’s zoals Google Analytics bieden jou de mogelijkheid om conversie te meten en doelen in te stellen. Zo kun je de nieuwsbriefinschrijvingen, offerteaanvragen, ingevulde contactformulieren en webshopaankopen meten en hier doelen aan koppelen.

Zijn de landingspagina’s goed?

De landingspagina is de pagina waarop de bezoeker terechtkomt wanneer deze via een bepaald kanaal op de website terecht komt. Het is belangrijk dat deze pagina biedt wat de bezoeker zoekt. Of dit zo is, kun je zien aan het bouncepercentage. Dit is het percentage bezoekers die op jouw site terecht komt en direct weer weg gaat zonder enige actie te ondernemen. Een bouncepercentage van onder de 50% wordt gezien als een prima resultaat. Is jouw bouncepercentage te hoog? Dan vinden bezoekers je landingspagina niet interessant of kunnen ze niet vinden wat ze zoeken. Probeer je landingspagina’s te optimaliseren en controleer maandelijks of jouw bouncepercentage lager wordt.

Snelheid

Niemand houdt ervan om te wachten op een langzame website die niet goed laadt. Het is daarom belangrijk om te kijken naar de laadsnelheid van jouw website. Je kunt in Google Analytics eenvoudig een rapport bekijken die je inzicht geeft over de laadtijd van een pagina.

Google Tracking

Gebruik je Google Tracking? Het kan zijn dat je iets vervangen, verplaatst of verwijderd hebt waardoor de oorspronkelijke tracking niet (goed) meer werkt. Check dus regelmatig of je tracking nog goed werkt.

Veel meer oorzaken

Natuurlijk kunnen er nog veel meer oorzaken zijn van achterblijvende conversies.

Wil jij ook meer conversies behalen maar weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? Wij helpen je graag met het verbeteren van de conversies. Neem contact met ons op via het contactformulier of bel naar 0229-27 27 00.

Andere Tips en updates:

<p>De oorzaak van achterblijvende conversies</p>

De oorzaak van achterblijvende conversies

 
<p>What’s in a name?</p>
Elsa Pater

What’s in a name?

 
<p>Versterken SEO en SEA elkaar?</p>

Versterken SEO en SEA elkaar?