De nieuwste webdesigntrends

Trends veranderen non-stop. Niet alleen in de mode maar ook binnen webdesign heb je te maken met trends. Met een re-design van jouw bestaande website zorg je ervoor dat jouw website weer helemaal up-to-date is en past bij de laatste mogelijkheden. Daarbij wordt er uiteraard altijd rekening gehouden met de gebruiksvriendelijkheid en conversiemogelijkheden. Wij vertellen je meer over de nieuwste webdesigntrends.

Data visueel verwerken

Content op een website is erg belangrijk. Het is goed voor de vindbaarheid en kan de bezoeker overtuigen om voor jou te kiezen. Maar niemand heeft zin om lange lappen tekst te lezen. Verwerk informatie en data daarom op een visuele manier op de website. Met iconen en infographics die aansluiten op de look-and-feel van de website kun je data op een duidelijke manier weergeven. Versterk het geheel door bijvoorbeeld getallen geanimeerd te laten oplopen in de vorm van een teller. Dit trekt de aandacht van de bezoeker en geeft de data net wat extra’s.

Duimvriendelijk

We hebben het er al eerder over gehad: een duimvriendelijk webdesign. Het aantal mobiele gebruikers wordt steeds groter, waardoor designers er steeds vaker voor kiezen om mobile first te ontwerpen. Veel mensen gebruiken hun telefoon slechts met één vinger en navigeren met hun duim. Door het menu van de website onderin te plaatsen in plaats van bovenin wordt het gemakkelijker om te navigeren met je duim.

Een goed alternatief

Omdat mensen het menu bovenin verwachten, durven nog weinig bedrijven de overstap naar een menu onderin te maken. Daar bestaat een goed alternatief voor: het logo en hamburger menu kunnen bovenin blijven staan. Andere zaken die veel terugkomen in het menu kunnen onderin worden geplaatst. Denk hierbij aan de winkelwagen, zoekfunctie, telefoonicoon en mailicoon. Zo houd je het menu bovenin rustig en bied je de mobiele gebruiker gemak door belangrijke functies onderin te plaatsen.

Gradients

De afgelopen tijd was flat design een trend die veel werd toegepast. Strakke illustraties, platte ontwerpen en simpele lettertypes. Maar doordat er weinig ruimte is voor creativiteit zijn veel ontwerpen op elkaar gaan lijken. Daarom is er een trend in opkomst: de gradiënt. Dit is een verloop in kleur. Dit wordt al veel toegepast in logo’s, maar zien we ook vaker terug in webdesigns. Het zorgt voor een speels element en kan extra nadruk op bepaalde onderleggen leggen. Daarnaast geeft het diepte aan het design.

Zwevende elementen

Een andere trend die inspeelt op diepte geven aan de website zijn zwevende elementen. Een foto of illustratie wordt daarbij meer naar de voorgrond gebracht en valt daardoor op. Maar ook bij titels kan dit worden toegepast.

Heavy font

Het lettertype dat je gebruikt op de website is erg belangrijk. Het moet leesbaar zijn en benadrukken wat eruit moet springen. Dat doe je onder andere door koppen toe te voegen. Door de kop vervolgens in bold te zetten krijgt het nog meer aandacht, maar een nog betere optie is heavy. Daarmee benadruk je wat de websitebezoeker absoluut niet over het hoofd mag zien. Als de bezoeker de website scant zullen de onderdelen die heavy zijn absoluut in het oog springen.

Asymmetrie

In 2020 zagen we deze trend al, maar de verwachting is dat het in 2021 wordt doorgezet: asymmetrische ontwerpen. Het spannende daarbij is dat het ontwerp niet uit balans moet raken. Houd altijd in het achterhoofd welke elementen belangrijker zijn en dus meer aandacht mogen krijgen. Vind je hier een goede balans in? Dan heb je een uniek en spannend webdesign neergezet!

Menubalk met blur effect

Een website krijgt een chique uitstraling met een transparante menubalk. Om het goed leesbaar te maken wordt er een blur effect toegevoegd. Wat er ontstaat is een elegante menubalk. Het geeft een bijzondere uitstraling aan jouw website. Voorheen veranderde de transparante menubalk bij het scrollen van kleur. Nu wordt er gekozen voor een blur effect. Hierdoor blijft de sfeer van de website behouden en de informatie goed leesbaar.

Wil jij een unieke website laten ontwerpen volledig aangepast aan jouw wensen en huisstijl? De designers van ipsis staan voor je klaar! Neem voor meer informatie of het maken van een afspraak contact met ons op.

Marije Bregman Marije Bregman
Auteur
Marije Bregman

Al van jongs af aan ben ik gek op schrijven. Dat is in de loop der jaren alleen nog maar meer geworden. Ik vind het dan ook heerlijk dat ik mij als contentmarketeer iedere dag bezig mag houden met het creëren van content voor onze klanten.

Meer over Marije

Andere Tips en updates:

<p>Interactieve mails: verras jouw ontvanger</p>
Melissa Roossien

Interactieve mails: verras jouw ontvanger

 
<p>Tips voor klantenservice via social media</p>
Melissa Roossien

Tips voor klantenservice via social media

 
<p>Ideeën voor een bedrijfsvideo</p>
Marije Bregman

Ideeën voor een bedrijfsvideo

 
0229272700