Dat de smartphone niet meer uit de maatschappij is weg te denken, dat is een feit. Als wekker, navigatie en agenda, maar ook om even die leuke schoenen op te zoeken, de verkeersinformatie te checken of even een restaurant uit te zoeken voor dat etentje met vrienden. De mobiele telefoon wordt, online en offline,  de hele dag door gebruikt. Hier liggen, mits hier op de juiste manier op wordt ingespeeld, veel kansen voor bedrijven. Eén van de manieren om aanwezig te zijn voor de mobiele gebruiker, is een mobiele app.

Enkele jaren geleden werd verwacht dat apps de toekomst zouden zijn voor mobiel. In de huidige situatie blijkt dat van de bijna 1,5 miljoen apps in de Google Play store en App store, 60% nooit wordt gedownload en 80% maar 1 keer wordt gebruikt. Daarentegen spendeert de gemiddelde smartphonegebruiker tòch gemiddeld zo’n 30 uur per maand aan 27 verschillende apps. Er zijn dus apps die zeer veel worden gebruikt, maar daarentegen nog veel meer apps waar nooit iets mee gebeurt.

In de meeste gevallen werkt een app alleen wanneer deze (naast de website) een continue meerwaarde biedt aan de gebruiker. De nadruk ligt hierbij op het aangaan van een langere relatie, in plaats van eenmalige transacties. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld 9292OV. Wanneer u regelmatig met het openbaar vervoer reist is de kans groot dat u snel toegang wilt hebben tot actuele reisinformatie. Dan biedt een app, die een snellere laadtijd heeft dan een mobiele website en die in alle actuele informatie kan voorzien, een goede oplossing.

Naast dat een app dus interessant genoeg moet zijn voor de doelgroep, is het belangrijk om ook rekening te houden met het draagvlak. De ontwikkeling van een app kost geld en daarnaast moet de app gevuld worden met informatie en worden onderhouden (bijv. updates) om relevant te blijven.  

Wanneer u wilt weten of een app interessant kan zijn voor uw onderneming, kunt u uzelf de volgende vragen stellen:

  1. Wat wordt het doel van de app?
  2. Wat wordt de meerwaarde voor de gebruiker?
  3. Wie gaan de app gebruiken en met welke regelmaat moet dit gebeuren?
  4. Is de mogelijkheid aanwezig om de app te blijven verrijken en vernieuwen, of is hier (indien het wordt uitbesteed) budget voor?

Wanneer u de ontwikkeling van een app overweegt en/of benieuwd bent naar wat het u op kan leveren, kunt u altijd vrijblijvend contact opnemen met een van onze marketeers, via: 0229 272700 of marketing@ipsis.nl.

Social media rondje