Nu inboundmarketing de afgelopen jaren een gerenommeerd begrip is geworden in de marketingwereld, zijn er ook meer tools op de markt gekomen voor het monitoren van het resultaat. Dit resultaat kan bijvoorbeeld een lead zijn, maar ook inschrijvingen voor kennissessies, ingevulde contactformulieren of zelfs uiteindelijk omzet. 

Inboundmarketing tools zijn er in allerlei soorten en maten. Het spreekt voor zich dat deze ook verschillende gradaties in mogelijkheden met zich meebrengen. Om een beeld te scheppen van de verschillende inboundmarketing tools, zet ik een aantal van deze tools op een rijtje.

Introductie inboundmarketing tools

Om succesvol te zijn met een inboundmarketingstrategie is het van belang dat jouw marketingactiviteiten elkaar op de juiste wijze opvolgen en aanvullen. Doordat er verschillende marketingmiddelen gebruikt worden is het soms lastig om het overzicht te bewaren, zowel op het gehele proces als op de resultaten.

Daarbij komt ook nog eens dat het optimaliseren van jouw website nooit klaar is en vormen ook social media en bijvoorbeeld digitale nieuwsbrieven een continu doorlopende bezigheid. Om een duidelijk overzicht te krijgen van alles is een inboundmarketing tool, ook wel marketing automation software genoemd, een uitstekende oplossing. Een dergelijke tool biedt je overzicht en inzicht of jouw aanpak zich ook daadwerkelijk terugbetaalt. Daarnaast biedt marketing automation software voldoende input om, indien de resultaten tegenvallen, wijzigingen aan te brengen in jouw aanpak.

Inboundmarketing tool: Hubspot

De meest bekende leverancier van inboundmarketing software en grondlegger van de inboundmarketingfilosofie is Hubspot. Deze tool biedt een uitstekend, maar wel prijzig, pakket met een breed scala aan mogelijkheden. Goed voorbeeld is hun eigen website waar zij ook veel blogs en downloads delen.

Hubspot biedt een all-in-one systeem waarbij het een stuk eenvoudiger is om complete workflows, e-mailings, landingspagina’s en zelfs een website op te zetten. Volledige marketing automation in één pakket dus.

Kenmerken Hubspot software
Positief: All-in-one pakket, mogelijkheid tot certificeren in gebruik, grote community en uitgebreide kennisdatabase met downloads, blogs en e-books
Negatief: werkt met jaarcontracten, hoge opstartkosten
Prijs: vanaf € 920,- per maand bij 5.000 contacten
Integratie met social media, CMS, etc.

Inboundmarketing tool: Act-On

Act-On biedt een pakket wat lijkt op Hubspot, maar dan met iets minder standaardfunctionaliteiten. Dit is ook terug te zien in de kosten die lager liggen. Deze inboundmarketing tool maakt gebruik van een goed ontwikkeld platform met uitgebreide SEO-tools en rapportagefunctionaliteiten. Grootste voordeel ten opzichte van Hubspot is het flexibele contract waarmee Act-On geleverd wordt.

Dit systeem is een uitstekende inboundmarketing tool wanneer Hubspot een te duur pakket blijkt te zijn. Daarnaast biedt het uitgebreide integratie (API) met CMS systemen als bijvoorbeeld Drupal en WordPress.

Kenmerken Act-On software

Positief: Uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding, SEO tools, API integratie, gratis training bij jaarcontract, per maand opzegbaar
Negatief: Implementatie veel werk, advanced pakket pas vanaf 10.000 contacten
Prijs: vanaf € 730,- per maand bij 5.000 contacten
Integratie met social media, CMS, etc.

Inboundmarketing tool: Marketo

Marketo is een doorontwikkelde e-mailmarketing tool die uitgebreid is om ook als marketing automation software of inboundmarketing tool ingezet te kunnen worden. Zij staan bekend als één van de thought leaders op het gebied van marketing automation. Met zijn uitgebreide segmentatie en leadmanagement mogelijkheden biedt Marketo een zeer uitgebreid pakket. Het enige nadeel is het feit dat er minder aandacht is gegeven aan de SEO-mogelijkheden.

Kenmerken Marketo software

Positief: Thought leaders op het gebied van marketing automation, uitgebreide segmentatie en leadgeneratie mogelijkheden
Negatief: Minder mogelijkheden op het gebied van SEO, flink aan de prijs
Prijs: vanaf € 800,- per maand (bij max. 10.000 contacten)
Integratie met social media, CMS, etc.

Inboundmarketing tool: Eloqua

Deze inboundmarketing of marketing automation tool is onderdeel van Oracle en heeft hierdoor zeer uitgebreide mogelijkheden. Vergeleken met andere marketing automation of inboundmarketing tools biedt Eloqua het meest uitgebreide pakket op het gebied van marketing automation, rapportage en leadnurturing.

Kenmerken Eloqua software

Positief: Meest uitgebreide pakket op het gebied van marketing automation, rapportage en leadnurturing, biedt mogelijkheid tot simultaan aansturen van honderden campagnes
Negatief: Implementatie zeer lastig, hoge kosten, SEO mogelijkheden minder uitgebreid
Prijs: vanaf ± € 1.800,- per maand ($ 2000)
Integratie met social media, CMS, etc.

Inboundmarketing tool: Sharpspring

Sharpspring is een redelijk nieuwe aanbieder van inboundmarketing of marketing automation software. Dit pakket is enkel via partners of marketing agencies beschikbaar maar biedt een geweldig scala aan functionaliteiten. Vanuit Nederland is er goede back-up en support, waarbij ook de demo’s zeer uitgebreid en volledig te noemen zijn.

Sharpspring is één van de weinige pakketten die standaard CRM integreren en ook een integratie met VoIP bieden. Daarnaast biedt het bedrijf een uitstekende prijs voor de functionaliteiten die het systeem herbergt.

Positief: intuïtieve interface, VoIP integratie, goede rapportages en integratie van social media
Negatief: minder gericht op SEO zelf, dit moet in het CMS van de website gebeuren.
Prijs: Afhankelijk van leverancier
Integratie met social media, CMS, etc.

Meer informatie over de tools voor inboundmarketing? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.

De plek om meer te leren marketing