Contentmarketing is veel meer dan alleen het schrijven van teksten. Het is elke keer weer de uitdaging om content zo te creëren dat het de doelgroep boeit en raakt. Om een tekst aantrekkelijk te maken worden er ook vaak afbeeldingen gebruikt. Maar hoe combineer je tekst met beeld? Een infographic is een ideale manier om informatie op een creatieve en originele manier te delen.

Wat is een infographic?

Een infographic is een informatieve illustratie die bestaat uit een combinatie van tekst en beeld. Deze illustratie is bedoeld om kennis, informatie en data visueel te maken. Infographics bestaan in diverse vormen. Denk aan een bord, grafiek, instructieve tekening, kaart of interactieve applicatie. Binnen deze vormen wordt gebruik gemaakt van lijnen, pictogrammen, foto’s, teksten, cijfers en kleuren om de boodschap te verduidelijken. Met visuele content wordt een boodschap duidelijker en aantrekkelijker. Daarnaast geeft het resultaten gemakkelijk en overzichtelijk weer.

Visuele wereld

Wij leven in een visuele wereld. Overal om ons heen worden we geconfronteerd met beeld. Van borden langs de weg tot de reclamefolder die thuis op de deurmat valt; beelden zijn overal. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst tachtig procent van alle informatie die wordt onthouden visuele informatie is. Omdat we elke dag aan zoveel informatie worden blootgesteld zijn wij selectief met wat we wel en niet onthouden. Vaak wordt er geen tijd genomen om informatie rustig te bekijken of te lezen. Content moet snel en bondig tot ons komen en daar spelen infographics goed op in.    

Waarom infographics?

  • Met een infographic is het mogelijk om ingewikkelde informatie, data en gegevens simpel weer te geven en begrijpelijk te maken. Infographics vertellen een verhaal, dit verhaal ontbreekt vaak bij grafieken en illustraties.
  • Beeld maakt een tekst aantrekkelijker. Het oog wordt naar het beeld toegetrokken. Hierdoor trekt een infographic eerder de aandacht dan wanneer er enkel een tekst als uitleg staat. Belangrijke informatie wordt daardoor niet meer overgeslagen.
  • Een goede infographic heeft ook SEO-voordelen. Als andere websites jouw infographic overnemen en naar jouw pagina linken, is dat gunstig voor de SEO-ranking.

Een infographic werkt niet alleen op papier, ook online zijn de mogelijkheden van een infographic oneindig. Je kunt de afbeelding gewoon op de website plaatsen. Maar om de infographic net dat beetje extra te geven is het mogelijk om interactieve elementen toe te voegen. Een mooi voorbeeld hiervan is future of carsharing.

Wist u dat ipsis ook infographics maakt? 

Nieuwsgierig geworden naar infographics en de mogelijkheden voor uw bedrijf? Stel uw vraag via onze chat, bel ons op 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.

 

infographic-webdesign.jpg