De kracht van call-to-action buttons

Wil je meer interactie met jouw bezoeker met als doel dat zij meer actie ondernemen? Zet dan call-to-action (CTA) buttons in. Een call-to-action kan ervoor zorgen dat de conversies stijgen. Het is dan wel belangrijk dat het een call-to-action is waar mensen graag op willen klikken. Wij vertellen jou hieronder meer over deze magische buttons.

Call-to-action button

Een call-to-action is een knop, een afbeelding, een tekst of een icoon die direct in het oog springt. Een CTA nodigt bezoekers uit om erop te klikken en over te gaan tot actie. De knop is er in diverse soorten, maten en kleuren. Denk aan het downloaden van een E-book, het kopen van een product, het inschrijven op de nieuwsbrief of het doorklikken naar diverse pagina’s. Heb je goede call-to-actions op je website, dan zal jij een stuk meer uit jouw website halen.

Call-to-action voorbeelden

Er zijn een tal van call-to-action teksten te benoemen. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Contact opnemen;
  • Schrijf je nu in;
  • Meld je aan;
  • Maak een afspraak;
  • Word nu lid;
  • Bestel hier;
  • Test nu gratis;
  • Krijg vandaag nog 15% korting;
  • Vertel mij meer;
  • Ik wil teruggebeld worden.

CTA

Tips voor de perfecte call-to-action button

Er zijn vele tips en tricks om dé perfecte call-to-action button te verwerken op je website, maar houd rekening met het feit dat elke website een andere insteek nodig heeft als het gaat om CTA’s. Daarom is het belangrijk dat je het doel en de doelgroep goed voor ogen hebt. Met deze informatie in het achterhoofd kun je goede call-to-actions neerzetten. Hieronder een aantal tips:

  • Stel directe CTA’s op, waarbij de tekst de bezoeker meteen aanzet tot actie;
  • Voeg witruimte toe rondom de CTA om deze meer op te laten vallen;
  • Stel korte en krachtige CTA’s op;
  • Schrijf de tekst gericht op één bezoeker zodat degene zich direct aangesproken voelt;
  • Laat de CTA eruit springen door gebruik te maken van contrasterende kleuren;
  • Plaats de CTA op een logische plek op de website;
  • Laat de waarde zien in jouw CTA, wat krijgt de bezoeker ervoor terug? Bijvoorbeeld: maak nu een afspraak en claim jouw gratis E-book;
  • En het allerbelangrijkste: testen, testen, testen. Test welke kleuren, vormen, teksten het beste werken zodat jij uiteindelijk de perfecte CTA hebt.

Checklist voor een krachtige CTA

Door de tips hierboven in te zetten zorg je ervoor dat jouw CTA opvalt bij jouw bezoeker. Wij hebben nog een checklist om jouw CTA goed te kunnen testen:

  1. Zijn de CTA’s goed klikbaar op elk apparaat? (desktop, mobiel, tablet)
  2. Is het doel van de CTA duidelijk voor bezoekers?
  3. Is de CTA gemakkelijk te vinden, zonder al te veel scrollen?
  4. Zijn de knoppen duidelijk zichtbaar qua contrast en achtergrond?
  5. Bevat de CTA tekst? Bij voorkeur 2 tot 5 woorden?
  6. Zijn er geen afleidingen te vinden rondom de CTA?

Meer weten over call-to-actions?

Heb je hulp nodig bij het opstellen van goede call-to-actions voor jouw website? Onze medewerkers helpen jou graag! Neem contact met ons op voor het maken van een afspraak en wie weet maken wij samen krachtige call-to-actions!

Melissa Roossien Melissa Roossien
Auteur
Melissa Roossien

Alles wat met beeld, tekst en creatie te maken heeft vind ik echt een super leuke uitdaging. En vooral content creëren voor klanten. Want wat is er mooier dan succesvolle content maken voor klanten? Bij ipsis werk ik met een breed klantenpakket wat ik onwijs uitdagend en leuk vind om te doen. Elke klant is anders, dat is wat het voor mij zo leuk maakt!

Meer over Melissa

Andere Tips en updates:

<p>Meer zichtbaarheid dankzij Google Display</p>
Marije Bregman

Meer zichtbaarheid dankzij Google Display

 
<p>Hoe verbeter ik mijn SEO?</p>
Melissa Roossien

Hoe verbeter ik mijn SEO?

 
<p>9 signalen dat jouw website aan vernieuwing toe is</p>

9 signalen dat jouw website aan vernieuwing toe is

 
0229272700