Online groeit het gebruik van social media nog steeds enorm. Een logische stap is dan ook de integratie van social media toepassingen in de offline wereld. Vooral Facebook leent zich daar goed voor.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van RFID-chips. Zoals in Israël, waar bezoekers van de ‘Coca-Cola village' een armband met een RFID-chip kregen die de gegevens bevat van de Facebookpagina van de drager. Op diverse plaatsen werden punten gecreëerd waar mensen de activiteit of plek konden Liken. Het resultaat: 650 mensen gebruikte de armbanden en in 3 dagen tijd genereerden ze meer dan 35.000 Likes.

Ook in Nederland worden ideeën bedacht op dit gebied. Zo heeft Mediamatic Lab heeft een fysieke ‘check in' voor Facebook Places gemaakt. Tot nu toe kon je alleen inchecken via de Facebook app. Met de fysieke ‘check in' heb je geen smartphone of tablet meer nodig en het gaat veel makkelijker en sneller. Ook een fysieke ‘I like it' installatie is al toegepast.

Hoe werkt het?

Houd je RFID-tag tegen de aangegeven plek op de monitor. Druk op de "Facebook Connect" knop op het scherm, log in en je Facebookprofiel en tag zijn gekoppeld. Plaats je RFID-tag op de Facebook duim die hoort bij de presentatie, installatie of ander onderdeel dat je leuk vindt. Er verschijnt dan een post op je Facebook wall.

Toepassingen

Deze integratie van social media wordt al toegepast op bijvoorbeeld beurzen, maar ook op publieke plaatsen kan het een mooie toevoeging zijn. Mensen worden gestimuleerd tot interactie met hun omgeving. Het is een perfecte manier om de online wereld te betrekken bij onze eigen fysieke wereld.

Wilt u meer weten over social media? Neem dan contact met ons op! Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.

Bron:
http://www.mediamatic.nl/page/44322/nl

locatie