Tegenwoordig hebben bijna alle bedrijven die producten of diensten te koop aanbieden wel een webshop. Steeds meer aankopen verlopen via het internet omdat het snel en gemakkelijk gaat. Het is daarom belangrijk dat een webshop goed inricht en indeelt wordt. Ook de snelheid en duidelijkheid van de webshop zijn erg belangrijk, net zoals in een fysieke winkel.

Nu is natuurlijk de vraag: hoe zorg ik voor de ideale webshop die veel aankopen stimuleert? Er zijn een aantal aandachtspunten die een webshop kunnen verbeteren.

Duidelijkheid en vindbaarheid

Iedereen heeft het wel eens gehad: je bent op zoek naar een artikel in een webshop maar je kunt het niet vinden en nergens staat duidelijk waar je het artikel kunt vinden. Dit kan er al snel voor zorgen dat de bezoeker de webshop verlaat en bij de concurrent gaat zoeken. Dat is precies wat je niet wil.

Zorg er daarom altijd voor dat jouw webshop duidelijk is en dat ieder product goed vindbaar is. Maak gebruik van categorieën waarin de producten zijn ingedeeld. Daarnaast kan een goede webshop niet meer zonder zoekbalk. Zorg dat de producten vindbaar zijn in die zoekbalk door keywords toe te voegen aan producten en items.

Een ander belangrijk onderdeel dat de winkelende klant makkelijk moet kunnen vinden is uiteraard de winkelwagen. Een ongeschreven regel in de e-commerce is dat de winkelwagen altijd rechts bovenaan de pagina staat. Bezoek maar eens willekeurige webshop en je zal merken dat de winkelwagen zich daar bevindt. Hier is de gemiddelde webshopbezoeker aan gewend en dit is dan ook de plek waar hij als eerst kijkt voor het winkelwagentje.

Snelheid

Niemand houdt van wachten, daarom is de snelheid van de webshop erg belangrijk. Moet de webshopbezoeker lang wachten totdat de pagina uiteindelijk is geladen? Dan kan dit irritaties opwekken en haakt diegene af. Net zoals in een fysieke winkel wil de klant zo snel mogelijk geholpen worden en kunnen afrekenen

Simpel

De beste manier om de aandacht van jouw (potentiële) klant erbij te houden is om jouw webshop zo simpel mogelijk te houden. Te veel toeters en bellen leiden af van waar het om draait: de producten in de webshop. Een overzichtelijke en simpele webshop zorgt voor rust en duidelijkheid. Wat weer leidt tot meer aankopen.

Nog iets erbij?

Een goede manier om op jouw webshop nog meer verkopen te genereren, is door goed gebruik te maken van cross-selling. Vaak zie je dat wanneer je iets bestelt op een webshop dat je een suggestie of melding krijgt van artikelen die bij het gekozen product horen. Bijvoorbeeld: je bestelt een telefoon en krijgt dan de melding voor een telefoonhoesjes of een extra oplader. Dit is dus het goed inzetten van cross-selling en kan het aantal verkopen op  de webshop vergroten.

Vertrouwen

Betrouwbaarheid is één van de belangrijkste onderdelen van een webshop. Niemand shopt via een webshop die er niet betrouwbaar uitziet. Zorg er daarom voor dat de webshop zo inricht is dat het vertrouwen uitstraalt. Als jouw webshop ooit een keurmerk heeft verdiend, plaats deze dan op een zichtbare en opvallende plek op de webshop. Voor veel klanten zijn de meeste keurmerken wel herkenbaar en dit vergroot het gevoel van vertrouwen.

Hulp en ondersteuning

Ondanks dat de webshop duidelijk en overzichtelijk is, kan het zijn dat een webshopbezoeker iets niet kan vinden. Zorg ervoor dat je dan hulp en ondersteuning kunt bieden. Als je bij de klant twijfels en vragen wegneemt, kun je de verkoop al bijna in je zak stoppen. Een pagina met veelgestelde vragen is een goed hulpmiddel. Een andere mogelijkheid is een live helpdesk of live chat waardoor de klant direct antwoord krijgt op zijn vragen. Daarnaast zorgt het ook voor een stuk persoonlijk contact met de klant wat weer vertrouwen opwekt.

Wil jij nog meer tips over de ideale webshop of ondersteuning bij het realiseren van een goede webshop? Wij helpen jou graag! Neem voor meer informatie of vragen contact met ons op via 0229 27 27 00 of vul het contactformulier in.

Hoofdafbeelding nieuws 3.jpg