Via Facebook houden we klanten op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, via LinkedIn delen we professionele informatie en via Twitter geven we korte nieuwsupdates. Als ondernemer doe je er alles aan om jouw (toekomstige) klanten te bereiken en meer publiek te trekken via social media. Maar hoe zet je social media op de juiste manier in voor jouw bedrijf? Wij hebben voor jou de etiquette op een rijtje gezet zodat ook jij jouw klanten op de juiste manier bereikt.

Weet wat de klant wil

Als je social media gebruikt als communicatiemiddel is het belangrijk dat je ook iets te melden hebt wat de klanten aanspreekt. Luister daarom altijd goed naar jouw klanten en bedenk bij alles wat je post of het hen aanspreekt en interesseert. Creëer de content voor jouw klanten, zodat zij zich verbonden voelen met jouw bedrijf.

Saaie content om mee te promoten is een no go

Uit onderzoek blijkt dat 45 procent van social mediagebruikers bedrijven ontvolgen wanneer er te veel promotieberichten worden plaatst. Veel gebruikers vinden het vervelend als er overduidelijk reclame wordt gemaakt. Wees daarom voorzichtig met het plaatsen van geweldige aanbiedingen of producten. Wissel dit af met interessante content en leuke berichtjes. Dit zorgt ervoor dat mensen je gaan volgen, blijven volgen en jouw berichtjes gaan delen. En dat is wat je wilt: dat mensen over je praten en jouw berichten verspreiden.

Reageer op de klant

Via social media kunnen klanten reageren, met jou in contact komen en vragen stellen. Het zijn mediakanalen die twee kanten op werken. Social media zijn ideaal om snel met de klant in contact te komen, mits ze goed worden gebruikt. Controleer de kanalen regelmatig zodat je overal op kunt reageren en geen reacties mist. Klanten die genegeerd worden en met onbeantwoorde vragen blijven zitten, zijn klanten die niet tevreden zijn. Terwijl social media juist handig zijn om de klant zo tevreden mogelijk te houden. Reageer niet alleen op positieve reacties maar ook op negatieve, blijft hierbij altijd netjes en begripvol.

Spreek niet slecht over de concurrent

Dankzij social media kun je gemakkelijk de concurrenten in de gaten houden. Maar dit betekent niet dat je de concurrent via jouw eigen kanalen naar beneden moet halen. Wanneer jij slecht over de concurrent spreekt kom je niet over als een vriendelijk bedrijf. Deze reputatie wil je niet hebben, blijf daarom altijd professioneel en beleefd.

Houd je profiel bij

Een volledig ingevuld profiel met foto en gegevens maakt jouw bedrijf betrouwbaarder en geeft een professionele uitstraling. Een volledig ingevuld social media account geeft de bezoeker een goede eerste indruk. Naast het invullen van je profiel is het belangrijk om het ook bij te houden. Wijzig eens in de zoveel tijd foto’s, vul informatie aan of werk het bij en deel regelmatig nieuwe content.

Post niet te veel en kijk uit met hashtags

Overal waar té voor staat is te veel. Het posten van berichtjes en interessante content is leuk, maar sla hier niet in door. Er is geen vaste regel voor het aantal berichten dat je per week mag plaatsen. Maar overspoel jouw volgers niet met een vloedgolf aan berichten.

Hashtags zijn onmisbaar bij social media. Een hashtag helpt bij het categoriseren en het vergroten van je bereik. De meeste zoekfuncties van social media platformen zoeken namelijk binnen hashtags. Zet een hashtag alleen in als het ook daadwerkelijk iets toevoegt en aansluit op de rest van het bericht.

Wij helpen jou graag bij graag bij het opzetten en beheren van social mediaplatformen. Benieuwd naar alle mogelijkheden? Stuur ons een chatbericht, vul het contactformulier in of bel naar 0229 27 27 00.

Zakelijk social media.jpg (3)