Het belang van contentmarketing, een vorm van communicatie waarin niet direct een product of dienst wordt aangeboden en waarmee de juiste doelgroep naar jou als ondernemer toe kan worden getrokken, wordt al lang niet meer onderschat. Steeds meer bedrijven bloggen, vloggen en posten er op los, wat ervoor zorgt dat de ‘contentberg’ op het internet onverminderd blijft doorgroeien. Om relevant te blijven voor je doelgroep is het dus belangrijker dan ooit om op te vallen. En daar kun je voor zorgen door onderstaande geheimen te gebruiken!

1. Maak gebruik van emotie

Lukt het jou om met jouw content de lezer of kijker te raken, dan wordt deze vaker gedeeld en dus ook vaker bekeken. Verwondering en ontroering zijn emoties die je met beeld goed kunt ‘raken’. Hierin is de Duitse supermarkt Edeka bijzonder goed geslaagd. Bekijk hier de video, waarin zij ingaan op de eenzaamheid van ouderen  rondom de feestdagen.

Naast verwondering en ontroering wekken nostalgische berichten ook veel emotie, herkenning en een mate van betrokkenheid op. Hier speelt het platform Upcoming bijzonder goed op in met hun artikel Dit zijn 27 nostalgische dingen die je sinds je jeugd niet meer hebt gezien.

2. Praktische waarde

Wees oprecht en help anderen. Met welke vragen en kwesties lopen je potentiële volgers rond en kun je die ‘matchen’ aan de wereld van je eigen product of dienst? Laagdrempelige, praktische posts die direct toepasbaar zijn hebben toegevoegde waarde en worden daarom doorgaans goed gelezen, geliked en gedeeld. #ochtendnieuws van LINDAnieuws is zo’n praktisch format. Handig voor als je ’s morgens het laatste nieuws wilt weten. Volgers zijn met deze post direct bij het eerste kopje koffie of thee in vijf minuten op de hoogte, een stuk sneller dan het NOS Journaal.

3. Context

Een goede timing is bij het plaatsen van content heel belangrijk, zeker als je in wilt spelen op een actualiteit. Wanneer je daarbij ook nog op een leuke manier je eigen merk weet te betrekken, ben je er bijna zeker van dat het de aandacht zal trekken en dat er reactie op zal komen.  Een voorbeeld hiervan is onderstaande inhaker op ‘pakjesavond’ van Heineken.

4. Zorg voor een goede basis

Heineken is natuurlijk een gigantisch wereldwijd merk en dan gaat een bericht sneller viraal dan dat van de kruidenier op de hoek met 15 volgers.  Maar dat Heineken het zo goed doet op het gebied van contentmarketing heeft met meer te maken. Sleutelwoorden hierin zijn continuïteit, het bieden van een meerwaarde en het belang van een achterban. Wanneer je 5 keer per jaar iets post voor een handvol bezoekers en/of volgers, dan is de kans ook niet groot dat je veel mensen bereikt. Maar met een goed uitgedachte contentstrategie, genoeg aandacht voor continuïteit en een stukje emotie, context en praktische waarde word je misschien niet metéén een Heineken, maar kom je wel een heel eind! ;)  

Bent u benieuwd naar de voordelen van contentmarketing voor uw onderneming? Neem dan vrijblijvend contact op met onze marketeers via 0229 272700 of via marketing@ipsis.nl.

 

 

heineken (2)