Het BITSER-model heeft al veelvuldig bijgedragen aan het succes van vele campagnes. Frans De Groot heeft ruim twintig jaar besteed om de methode zo te ontwikkelen dat organisaties gegarandeerd groeien met prachtige resultaten tot gevolg. En het mooie daarvan is dat er minder inspanning nodig is om deze resultaten te bereiken; mits je het goed aanpakt. Wij leggen uit wat het BITSER-model inhoudt en waarom dit onmisbaar is in jouw marketingmix.

bitsing-methode.jpg

Wat houdt het BITSER-model in?

Simpel uitgelegd werkt het BITSER-model als volgt: stel je loopt op straat en iemand zegt: “Kijk een tv, wil je deze kopen? De tv kost €1.000.” Dan sta je toch een beetje raar te kijken, zeg je nee en loop je door. Online spreken bedrijven hun doelgroep vaak wel op zo’n soort manier aan. En dan vinden we het ook nog gek dat dit niet leidt tot het gewenste resultaat.  

Frans de Groot beschrijft een klantrelatie hetzelfde als een liefdesrelatie. Je stelt je voor, je leert elkaar wat beter kennen (What's in it for me) en vervolgens ga je het uitproberen (tijdens een date of in dit geval traffic). Als het bevalt dan ben je verkocht (sale/verkering) en ontstaat er een relatie. Vervolgens volgen de vele extra's. Je overtreft de verwachting en je blijft.

De 6 stappen van het BITSER-model

Het economische model waarmee meer winst met minder budget gemaakt wordt is niet zomaar een model dat je inzet. Het is belangrijk om hier de juiste hoeveelheid uren in te steken om het model zo uit te werken dat elke stap specifiek voor jouw organisatie een uniek fundament heeft.

Het BITSER-model bestaat uit 6 stappen:

  1. Bekendheid
  2. Imago
  3. Traffic
  4. Sales
  5. Extra sales
  6. Re-sale

Bekendheid
In deze eerste stap trek je de aandacht van potentiële klanten. Mensen moeten eerst jouw naam kennen, voordat ze weten wie jij bent. Maak jouw naam bekend aan de buitenwereld, zonder al direct de inhoud te delen.

Imago
Via de stap imago focus je op het willen van jouw product of dienst. Zorg ervoor dat potentiële klanten zich aangetrokken voelen tot jouw product of dienst (merk). Je focust je hierbij meer op de betekenis, de inhoud van jouw merk.

Traffic
Biedt vervolgens iets aan om potentiële klanten te triggeren en te verleiden. Zorg dat het risicoloos is. Denk aan een download, het aanvragen van een sample of een proefversie. Laat zien wat je doet en zorg dat mensen jou interessant vinden.

Sales
In deze stap overtuig je de potentiële klant van de waarde die jij voor hem/haar kunt betekenen. De potentiële klant kent jou nu, weet wie jij bent en welke waarde jij te bieden hebt. Hier richt je je puur op het verkopen van jouw product of dienst.

Extra sales
Jouw eerste verkoop is gemaakt, maar dit betekent niet dat de klant bij jou blijft en in de toekomst meer van jouw producten of diensten wil afnemen. En dit is natuurlijk wel jouw doel. Je wil dat klanten bij jou blijven. Bied daarom iets extra’s aan om jouw waarde nogmaals te benoemen. Denk mee met jouw klant.

Re-sale
Jouw klant blijft bij jou. Nu wil je een echte relatie opbouwen en ervoor zorgen dat de klant jouw product of dienst deelt met anderen. Je genereert hierdoor meer omzet omdat tevreden klanten jou aanbevelen bij anderen. Je krijgt meer naamsbekendheid, meer klanten willen jouw producten of diensten afnemen met als resultaat meer sales. En het mooie hiervan is? Als bovenstaande stappen goed zijn doorlopen hoef je hier niets tot weinig extra’s voor te doen en werkt dit juist voor jou.

Wil jij gezien worden?

Vind jij de BITSER-methode interessant en wil je dit graag toepassen in jouw campagnes? De marketeers van ipsis staan voor je klaar. 

Neem contact op

Damar 1
Geschreven door:

Damar Bakker

Senior marketeer
Heb je vragen?

Waarom stoppen met lezen...

Blog Reviews Ipsis

Het belang van reviews voor jouw organisatie

Untitled 65

8 vragen om je doelgroep beter te bepalen

Wavy_Tech-15_Single-05-min 2.jpg

De principes van Cialdini voor overtuigende marketing

Untitled 65

8 vragen om je doelgroep beter te bepalen

Wavy_Tech-15_Single-05-min 2.jpg

De principes van Cialdini voor overtuigende marketing