Contentmarketing geniet een groeiende interesse van zowel binnen- als buitenlandse marketeers. In beginsel gaat contentmarketing over communiceren zonder direct een product of dienst te verkopen. Het uiteindelijke doel is echter wel dat uw product of dienst verkocht wordt.

Contentmarketing is eigenlijk al ruim een eeuw oud. Dankzij de groei van online media krijgt het in het hedendaagse marketinglandschap echter veel meer aandacht. Reeds in 1910 bracht bandenfabrikant Michelin al reisgidsen uit, een tiental jaar later gevolgd door de eerste wegenkaarten. Deze wegenkaarten zorgen ervoor dat automobilisten met een gerust hart de weg op konden, wat indirect zorgde voor meer slijtage van de autobanden en dus potentieel nieuwe klanten.

Hoe nieuw is contentmarketing?

Ook Albert Heijn is al 60 jaar bezig met contentmarketing. In 1954 bracht Albert Heijn de eerst versie van Allerhande uit als krantversie. Hierin werden diverse recepten en huishoudtips met elkaar afgewisseld waardoor huisvrouwen gestimuleerd werden om de Albert Heijn een bezoek te brengen en de bijbehorende producten aan te schaffen.

ROI moeilijk te bepalen

De Return On Investment (ROI) van contentmarketing is moeilijk te bepalen. Dit heeft onder andere te maken met het crossmediale karakter van contentmarketing. Zo worden er zowel online (o.a. website, nieuwsbrieven, social media) als offline kanalen (o.a. advertenties, artikelen) gebruikt om de content bij de doelgroep te brengen.

Er zijn verschillende onderzoeken geweest met contentmarketing in de hoofdrol. Vaak wordt het in deze onderzoeken vergeleken met traditionele marketingmethoden. Uit onderzoek blijkt dat marketingactiviteiten zonder directe promotie op de lange termijn de verkoopcijfers positief beïnvloeden. Kijkend naar contentmarketing, valt dus te concluderen dat deze marketingvorm (zonder promotie, gefocust op de relatie) een positief effect zal hebben op het bedrijfsresultaat. Echter moet men rekening houden dat dit resultaat op de lange termijn is. Verwacht dus niet direct rendement.

Tot slot

Met de steeds prominentere rol die internet inneemt, is het steeds goedkoper en eenvoudiger geworden om uw expertise en ervaring met uw doelgroep te delen. Daarom kunt u eigenlijk niet meer om contentmarketing heen. Want als u het antwoord niet geeft, dan doet uw concurrent het wel.

Meer informatie over contentmarketing? Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.

Keywords: Contentmarketing, content marketing, inboundmarketing, inbound marketing, plan, strategie

content is king (2)