Call to action, oftewel CTA, is een begrip dat op het gebied van marketing vaak gebruikt wordt. Maar wat betekent het eigenlijk? Heel simpel, na het lezen van een reclameboodschap wordt de potentiële koper overgehaald om tot een specifieke handeling te komen. Denk hierbij aan: het bestellen van een product, het bellen van een telefoonnummer of het invullen van een contactformulier. Belangrijk is dat de call to action duidelijk aangegeven staat, bijvoorbeeld op de homepage van een website.
Wat is een goede call to action?
Belangrijk bij een goede call to action is dat je overtuigend bent bij de potentiële klant. Zonder een overtuigende tekst heb je niks aan de call to action. Het is bijvoorbeeld slim om in te spelen op de behoefte van de bezoeker. Mensen houden natuurlijk van voordeeltjes. Als bezoekers zien dat iets gratis of goedkoper is zullen zij sneller klikken. Daarbij is het wel erg belangrijk om waar te maken wat je belooft. Hetzelfde geldt voor een product of dienst dat schaars is. Als iets tijdelijk is of bijna uitverkocht zijn mensen ook geneigd sneller te klikken. Een call to action is goed als hij simpel en duidelijk is en niet te veel inspanning vraagt van de gebruiker.
Laat de lezer na de overtuigende tekst nadenken over een keuze. Dat kun je bijvoorbeeld doen door een vraag te stellen: “Meer informatie over dit product?” Zo dwing je de lezer niet om tot een actie te komen, maar laat je de lezer er zelf over nadenken. Zo haakt de lezer minder snel af.
Call to action button
Het allerbelangrijkste is natuurlijk de call to action button. Je kan een hele overtuigende tekst hebben, maar zonder call to action verlaat de bezoeker de website uiteindelijk zonder het gewenste resultaat. Het succes van de call to action heb je zelf in de hand. Er zal namelijk meer succes worden behaald met een call to action button die duidelijk in het zicht is en opvalt bij de lezer. Hierbij speelt kleur ook een grote rol. Kleuren hebben namelijk ook een psychologische betekenis bij een call to action button. Zo is oranje de ‘perfecte’ call to action-kleur en is rood een klassieke call to action-kleur. Natuurlijk moeten deze kleuren wel binnen je huisstijl passen.
Call to action buttons zijn dus een vitaal onderdeel wanneer je leads en klanten wilt genereren met je website. Heb je hulp nodig bij het ontwerp van een nieuwe website of wil je een analyse van jouw huidige website? Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.