Beweeg mee met jouw klant dankzij marketing automation

Tegenwoordig is het mogelijk om bijna alles te automatiseren. Veel organisaties maken gebruik van handige tools om werkzaamheden te versnellen en zo de nodige tijd te besparen. De rol van marketeer verschuift steeds meer van een handmatige planning naar een strategische functie. Taken zijn hierbij veelal geautomatiseerd. Zo wordt marketing automation veelvuldig ingezet door marketeers. Maar wat is marketing automation en wat levert het je op? Wij leggen jou meer uit in deze blog.

Marketing automation: wat is het?

Met marketing automation maak je gebruik van systemen die online marketingactiviteiten automatiseren. Hierbij benader je een potentiële klant op het juiste moment door gebruik te maken van geautomatiseerde handelingen met de focus op de klantbeleving. Het uiteindelijke doel is het binnenhalen en het binden van klanten.

De customer journey en de buyer journey

De klantbeleving staat centraal binnen marketing automation: de buyer journey en de customer journey. De weg die iemand aflegt om klant bij jou te worden – de reis van de klant – wordt in kaart gebracht. Marketing automation richt zich allereerst op de buyer journey. Hierbij zie je in welke fase een klant zich bevindt in het aankoopproces:

  • Zien (see):
    de potentiele klant maakt kennis met jouw product of dienst.
  • Denken (think):
    de potentiele klant overweegt jouw product of dienst af te nemen.
  • Doen (do):
    de klant gaat over tot aankoop.

In de volgende fase komt de customer journey aan bod: klantloyaliteit (care). In deze fase wil je klanten aan jouw organisatie binden. Met marketing automation leid je klanten door dit gehele proces heen, waarbij je de klanten per fase benadert met een persoonlijke aanpak.

Het inzetten van marketing automation

Marketing automation is een handig middel om in te zetten voor diverse acties. Wij geven je hieronder een aantal voorbeelden:

  • Versturen van geautomatiseerde e-mails;
  • Inzetten van advertentiecampagnes;
  • Posten van geautomatiseerde social media berichten;
  • Segmentatie van contacten.

Wat levert marketing automation op?

Marketing automation biedt diverse oplossingen voor het gemakkelijker maken van het binnenhalen van klanten. Wat levert het op:

  • Tijdsbesparing;
  • Inzicht in de klantbeleving;
  • Je leert meer over de behoefte van jouw bezoekers;
  • Meer aankopen;
  • De sales- en marketingafdeling is beter op elkaar afgestemd.

Investeren in een marketing automation tool

Er bestaan diverse marketing automationtools waarmee jij jouw flow kunt inrichten. Iedere tool heeft zijn eigen voordelen. Wat veel tools wel gemeen hebben is dat er flinke kosten aanvast hangen. ipsis biedt hier een goed alternatief voor en heeft een voordelige oplossing waarmee jij niet alleen marketing automationflows kunt inrichten, maar ook mailings mee kunt versturen. We demonstreren de tool graag aan je en leggen alle voordelen uit in een persoonlijk gesprek! 

Zet marketing automation in voor jouw organisatie

Marketing automation is een middel dat toegevoegde waarde levert voor jouw organisatie, mits je het op de juiste manier inzet. Wil je meer informatie over marketing automation? Neem gerust contact op. Onze marketeers helpen jou graag!

Melissa Roossien Melissa Roossien
Auteur
Melissa Roossien

Alles wat met beeld, tekst en creatie te maken heeft vind ik echt een super leuke uitdaging. En vooral content creëren voor klanten. Want wat is er mooier dan succesvolle content maken voor klanten? Bij ipsis werk ik met een breed klantenpakket wat ik onwijs uitdagend en leuk vind om te doen. Elke klant is anders, dat is wat het voor mij zo leuk maakt!

Meer over Melissa

Andere Tips en updates:

<p>De kracht van call-to-action buttons</p>
Melissa Roossien

De kracht van call-to-action buttons

 
<p>Interactieve mails: verras jouw ontvanger</p>
Melissa Roossien

Interactieve mails: verras jouw ontvanger

 
<p>Hoe verbeter ik mijn SEO?</p>
Melissa Roossien

Hoe verbeter ik mijn SEO?