Er is veel concurrentie binnen de zoekresultaten op Google. Hoe scoor je met een klein budget in Google Ads (voorheen Google AdWords)? Ben jij bang dat je met een klein budget geen kans maakt en onnodig geld uit geeft? Wij laten jou zien hoe je ook met een klein budget kunt scoren en geven jou tips hoe ook jij optimaal resultaat kunt behalen.

Campagnegericht

Wanneer je beschikt over een klein Google Ads-budget is het belangrijk om je te focussen op de juiste onderwerpen. Ga campagnegericht aan de slag. Kies een actueel thema of onderwerp dat speelt bij jouw potentiële klanten die je wil bereiken. Focus daar een bepaalde periode het volledige of een groot deel van het budget en jouw aandacht op.

Verdeel de campagne onder in verschillende deelonderwerpen of varianten van zoekwoorden en creëer hier aparte advertentiegroepen voor. Adverteer niet op onderwerpen waarover je geen content hebt op jouw website. Dat zal je veel onnodige kosten besparen.

Goede en relevante content

Vervolgens is het tijd om één of meerdere landingspagina’s te maken die je voor de advertenties wil inzetten. Het doel van de pagina is om de bezoeker te stimuleren om zijn of haar contactgegevens achter te laten. Door goede en relevante content aan te bieden op de landingspagina haal je de bezoeker over. Dit kun je bijvoorbeeld doen in de vorm van een whitepaper, productpaper, e-book of gratis trial. Heb je er moeite mee om zelf content te schrijven? Dan ondersteunen wij jou daar graag bij!

Betaalde vindbaarheid beperken

Binnen Google Ads bestaan er vier soorten zoekwoorden: breed, breed modifier, woordgroep en exact. Met een klein budget is het niet aan te raden om voor brede zoekwoorden te kiezen. Deze woorden zijn vaak niet specifiek genoeg en zijn duur. Kies liever voor woordgroep of exact, daarmee heb jij meer controle over op welke zoektermen je gevonden wil worden. Hierdoor kun jij jouw budget beter inzetten.

Kies voor longtail-zoekwoorden. Deze zoekwoorden sluiten goed aan op jouw doelgroep en de content die jij biedt. Shorttail-zoekwoorden worden veel gebruikt door mensen die niet tot jouw doelgroep behoren. Aan deze mensen wil je uiteraard geen budget besteden.

Stel ook woorden in waarop je juist niet gevonden wil worden. Door negatieve zoekwoorden in te stellen sluit je de verkeerde en oninteressante termen uit en bespaar je jezelf veel geld.

Locatie en tijd

Vaak zijn de meest interessante potentiële klanten bij jou in de buurt te vinden. Focus de Google Ads-campagne op een afgebakende locatie en zet het budget slimmer en beter in.

Naast het bepalen van een goede locatie is het ook mogelijk om de campagnes aan te zetten op specifieke dagen en tijden. Voor sommige bedrijven is het alleen interessant om binnen kantooruren zichtbaar te zijn, bij andere ligt de focus op het weekend. Wat is voor jou een interessante tijd? Probeer het uit en speel er mee totdat jij voor jouw campagnes de perfecte dagen en tijden hebt gevonden.

Analyseren en optimaliseren

Hoe groot of klein jouw campagne ook wordt: analyseren en optimaliseren is altijd nodig. Kies ervoor om per maand te optimaliseren. Pas na een langere periode kun je goed analyseren en beslissingen maken voor eventuele aanpassingen. Analyseer vanuit ieder niveau: account-, campagne-, advertentie- en zoekwoordniveau. Welke onderdelen kosten relatief veel geld maar leveren weinig op? Durf campagnes of zoekwoorden uit te zetten of te verwijderen als deze niet goed lopen.

Wil jij meer tips hoe jij het meeste haalt uit jouw Google Ads-campagnes met een klein budget? Wij gaan graag met jou aan tafel om er samen een succes van te maken. Neem voor meer informatie contact met ons op via het contactformulier of bel naar 0229 27 27 00.

ads.png