Wanneer je zeer bedreven bent in Google Analytics kun je er fantastische gegevens uit halen, die je om kan zetten in SEO verbeterpunten. Maar veel mkb-ers zijn niet zo bedreven. Toch is het voor hen ook belangrijk om te weten of hun online marketingactiviteiten effect hebben. Hieronder worden twee simpele statitische gegevens belicht. Analytics voor beginners!

Het totale verkeer vanuit de natuurlijke zoekresultaten

Als je zoekmachineoptimalisatie toepast op je website is meer natuurlijk verkeer via zoekmachines het minimale doel dat je hebt. Je wilt meer mensen op je website via, Google, Bing, Yahoo enz. Eigenlijk zou je ook de verkoop, leads en inkomsten moeten meten. Maar laten we klein beginnen.

Je gaat naar Google Analytics, je kiest Verkeersbronnen > Zoekmachines. Je ziet dan iets soortgelijks.

Bezoekersverkeer over 1 jaar

Wanneer je kijkt naar dit rapport dan wil je zien/ zie je

  • Langzame, geleidelijke groei in verkeer vanuit zoekmachines
  • Geen grote dalingen in zoekverkeer
  • Geen grote, plotselinge pieken in zoekverkeer

Maar je moet ook over een langere periode kijken. Hoe doet de website het gedurende de afgelopen drie jaar?

Bezoekersverkeer over 3 jaar

Dit rapport komt overeen met alle wensen hierboven. Dit zijn goede resultaten voor het totale zoekmachineverkeer. Maar er is nog een ding waar we rekening mee moeten houden.

Percentage natuurlijk zoekverkeer

Dit is een belangrijke. Verkeer uit zoekmachines is fantastisch, maar het mag niet het enige verkeer zijn! Houd daarom altijd de verhoudingen tussen de verschillende bronnen in de gaten.

Wat je wilt is een mooie verdeling over de verkeerbronnen. Niet al het verkeer moet van zoekmachines alleen komen. Bekijk dit ook weer over een langere periode.

Enkele voorbeelden van ongelijk verdeelde statistieken

Het eerste voorbeeld is van een website die teveel verkeer vanuit zoekmachines krijgt. Waarschijnlijk alleen Google. Wanneer Google beslist dat deze website niet meer te vertrouwen is, of geen autoriteit meer is, dan zal het grootste deel van het verkeer verdwijnen.

Wat het juiste percentage natuurlijk zoekverkeer is valt moeilijk te zeggen. Het hangt van je doelgroep af. Maar gok niet op één paard.

Hier een ander voorbeeld. Deze website krijgt bijna alleen verkeer binnen via verwijzende websites.

Als jouw statistieken er zo uit zien dan moet er wat gedaan worden om het verkeer meer gelijk te verdelen.

In het kort

Twee aandachtspunten:

  1. Een gelijkmatige groei in het totale zoekverkeer is wat je wilt zien.
  2. Een goede balans tussen de verschillende verkeersbronnen is belangrijk.

Als u nog niet bekend bent met Google Analytics, hoop ik dat deze twee punten een goed begin zijn! Mocht u meer willen halen uit uw Analytics account, neem dan contact op met ipsis. Bel ons via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.

Vrij naar: http://www.smallbusinesssem.com/two-simple-website-metrics/4739/

analytics voor beginners