… althans, als je op de juiste manier gebruik maakt van Google Adwords. Google Adwords biedt namelijk ook de mogelijkheid om specifiek te targeten op mensen die jouw website een keer bezocht hebben. De term die hiervoor gebruikt wordt is remarketing. Maar hoe gaat dit precies in zijn werk en hoe kun je op deze manier meer resultaat behalen met jouw Google Adwords campagne?

Remarketing en de tag-code

Om een Adwords campagne te richten op personen die jouw website of webshop hebben bezocht, zijn twee onderdelen van vitaal belang. Ten eerste is het websitebezoek van de potentiële klant essentieel (wat heeft hij bezocht) en ten tweede is het belangrijk dat er een zogenaamde tag (javascriptcode) op de website wordt geplaatst waardoor de bezoeker ‘gecookied’ kan worden. Op deze manier bouw je een cookiepool op (een lijst met bezoekers van jouw website), die je kunt voorzien van een aantal regels om de relevantie te bepalen. Bijvoorbeeld gericht op een specifiek product of specifieke productgroep.

Het is daarnaast belangrijk om in te stellen wat de zogenaamde cookietijd is. Dit kun je zien als de levensduur van de cookie. Hierbij kun je aangeven dat de cookie minimaal 1 dag en maximaal 540 dagen opgeslagen blijft op het device van de website bezoeker.

Denk aan de cookiewet

Vanuit de cookiewet is bepaald dat het niet meer mogelijk moet zijn om bij bezoekers ongewenst (en zonder mededeling) een cookie op hun device te plaatsen. Om conflicten met de cookiewet te voorkomen is het dus zaak om dergelijke zaken op orde te hebben.

Remarketing bij de bekende organisaties

Een goed voorbeeld van de werking van remarketing met Google Adwords is terug te zien in de aanpak van Zalando. Op het moment dat ik een zomeroutfit samenstel en mijn winkelmandje vul met een aantal artikelen die mijn interessant lijken en ik haak toch op een bepaald moment af, krijg ik gegarandeerd een remarketing campagne voor ogen binnen de komende dagen.

Het sterke van Zalando hierbij is dat zij ook nog eens inspringen op het gevoel van de consument door dezelfde producten op te nemen in de remarketing campagne, maar nu met de focus op een goedkopere prijs. Zodoende word ik gelokt om snel de beslissing te maken mijn nieuwe zomer outift aan te schaffen.

Inboundmarketing en remarketing Google Adwords?

Remarketing en Google Adwords zijn niet direct aspecten die vallen binnen inboundmarketing. Beiden zijn wel degelijk een goede aanvulling op een inboundmarketingstrategie doordat je (bijvoorbeeld) extra verkeer kunt lokken naar een nieuwe productcategorie of nieuwe producten.

Meer informatie over remarketing, Google Adwords, vragen of een afspraak plannen om te kijken wat inboundmarketing voor jou kan betekenen? Maak gebruik van ons contactformulier, stel je vraag via Twitter of neem telefonisch contact met ons op via 0229 27 27 00.

remarketing (2)