TikTok blijft maar groeien! De app is hét social media platform onder jongeren en combineert muziek en korte video’s. Momenteel maken er ruim drie miljoen Nederlands gebruik van het kanaal. Gebruikers kunnen korte video’s maken en met elkaar delen en vaak gaan bepaalde filmpjes of geluidsfragmenten viraal en worden ze soms wel honderden keren bekeken. Een perfect platform om je bereik mee te vergroten. 

Verschuiving in leeftijd

Alhoewel TikTok vooral gebruikt wordt onder jongeren tot en met 19 is er een stijgende lijn te zien bij het aantal gebruikers tussen de 20 en 24 jaar. Door het hoge bereik en de relatief jonge doelgroep die zich voornamelijk op het kanaal bevindt, kan het ontzettend relevant zijn om op TikTok te adverteren. Wij vertellen je er graag meer over. Hieronder de verdeling van leeftijd en geslacht. 

Het advertentiedoel

Adverteren op TikTok kan verschillende doeleinden hebben. Voordat je daadwerkelijk begint met adverteren op dit kanaal is het van belang om jouw eigen doelstelling(en) helder in beeld te hebben. Nadat je deze hebt uitgewerkt, kun je een campagne aanmaken in TikTok. Je hebt de keuze uit drie hoofddoelen: Awareness, Consideration en Conversion. Deze drie hoofddoelen zijn weer onder te verdelen in kleinere doelen:  

Hoofddoel Awareness: 

  • Reach – Het bereiken van zo veel mogelijk mensen  

 Hoofddoel Consideration: 

  • Traffic – Mensen naar een bepaalde bestemming sturen via jouw advertentie 
  • App installaties – Mensen jouw app laten installeren na het zien van jouw advertentie 
  • Video views – Mensen jouw video laten bekijken na het zien van jouw advertentie 
  • Lead generation – Het verzamelen van leads voor jouw bedrijf 

Hoofddoel Conversion: 

  • Conversie – Mensen een bepaalde, waardevolle actie laten uitvoeren na het zien van jouw advertentie

 

Advertenties maken

1. DOELGROEP BEPALEN  

Binnen de advertenties worden doelgroepen ingesteld. Het is daarom belangrijk om vooraf goed in kaart te hebben wie jouw doelgroep is. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd, geslacht of woonplaats en de tone of voice die je hiervoor gebruikt. Via TikTok adverteren zijn er twee targeting mogelijkheden: 

  • Custom doelgroepen: deze doelgroep maak je zelf en kun je instellen hoe je zelf wilt.  
  • Lookalike doelgroepen: dit zijn doelgroepen die gemaakt worden op basis van de personen uit jouw custom doelgroepen die interesse hebben getoond in jouw advertentie. Mensen met soortgelijke kenmerken worden hierbij getarget. 

 

2. BIEDOPTIE BEPALEN 

Nadat je jouw advertenties hebt opgemaakt en de doelgroep is bepaald kan er een biedoptie gekozen worden. Dit is de manier hoe er voor de advertenties betaald gaat worden. TikTok kent 4 biedopties: 

  • Cost per click (CPC): hier betaal je per keer dat er op jouw advertentie is geklikt.  
  • Impressies (CPM): hier betaal je per duizend keer dat jouw advertentie is gezien. 
  • Cost per action/conversion (CPA): hier betaal je per keer dat iemand de betreffende gewenste actie heeft vertoond.  
  • Cost per like (CPL): hier betaal je per like.  

Afhankelijk van het door jou uitgekozen doel kun je de biedoptie bepalen. 

 

3. DE PLANNING PER ADVERTENTIESET

Tot slot dient er gekozen te worden uit een dagbudget of looptijdbudget. Je kiest dan voor een vast bedrag per dag dat je kunt inzetten of een vast bedrag voor de gehele looptijd van de advertentie.  

 

Tips & Tricks

Ook zijn er nog een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden als je gaat adverteren op TikTok: 

  • Houd je video’s kort en kies een geschikt (bekend) muziekje 
  • Test door middel van A/B testing welke content het beste werkt 
  • Probeer regelmatig te vernieuwen en af te wisselen met advertenties 
  • Meet de resultaten en houd hier rekening mee bij toekomstige advertenties  

Benieuwd hoe jij TikTok advertising in kunt zetten? Bij ipsis geven we je graag advies. Klik op onderstaande knop om contact met ons op te nemen!

 

glowing-tiktok-logo-pattern.jpg