Misschien heeft uw bedrijf zo’n mooie nieuwe responsive website. De site schaalt met alle venstergroottes perfect mee en ziet er op alle mobiele telefoons en tablets strak uit. Supermooi, maar wat is de eventuele volgende stap? Een site die zich aanpast aan de omstandigheden van de gebruiker. Heeft u een trage internet connectie? - Dan laadt de site een simpelere versie. Is het slecht weer in uw gebied? - Dan toont de site een buienradarwidget. Is het rond etenstijd? - De site toont recepten in plaats van nieuws.

Adaptive webdesign


Er is (nog) geen duidelijke definitie voor Adaptive webdesign. Zoals veel concepten in de internetwereld variëren de meningen. Maar de basis ligt in de focus op de gebruiker en niet op de browser. Responsive websites passen zich aan op de schermbreedte van de browser. Adaptive websites gebruiken een bredere schaal van beschikbare informatie om een optimale gebruikerservaring te creëren.

Gebruikersinformatie - tijd, locatie, situatie, gedrag


Met de komst van mobiele apparaten is er veel extra informatie beschikbaar waar een website rekening mee kan houden. Wordt de site bijvoorbeeld bezocht met een smartphone, dan heeft de gebruiker geen keyboard en is het niet handig als er veel getypt moet worden. Ook is de gps-locatie van de gebruiker vaak beschikbaar, op basis hiervan kan nuttige plaatselijke informatie getoond worden. Sites als google en facebook maken hier al veelvuldig gebruik van.

Ook de tijd van de dag kan mee genomen worden. De situatie van de gebruiker kan bepaald worden aan de hand van internetsnelheid en snel wisselende locaties - de gebruiker is onderweg. De site kan ook gebruikersgedrag op de site bijhouden en aan de hand hiervan data wel of niet tonen.

Open data

Verzamelde gebruikersinformatie kan gecombineerd worden met openbaar beschikbare data zoals weer en verkeersinformatie om een betere gebruikerservaring te creëren. Dit leidt weer terug tot het concept, het verzamelen van beschikbare, relevante data en te anticiperen op wat de gebruiker wil zien. Het ontwerp gaat hierdoor van algemeen naar specifiek (of naar situatie). Het wordt daarom ook wel situationeel webdesign genoemd.

Dus iedereen een een adaptive website?

Het grootste struikelblok is waarschijnlijk de kosten. Al deze adaptive permutaties moeten verzonnen en geïmplementeerd worden. Daarna moet getest worden op het grote aantal mobiele apparaten dat beschikbaar is. In een zekere zin waren websites meer adaptive vóór de responsive revolutie. Toen hadden veel websites een aparte mobiele site voor verschillende devices. Dit is natuurlijk niet de meest kosteneffectieve manier. Een combinatie van responsive en adaptive is waarschijnlijk het beste, een site die naast het meeschalen ook rekening houdt met andere relevante gebruikersdata. 


Referenties:
http://www.frankwatching.com/archive/2013/12/05/wat-je-moet-weten-over-responsive-webdesign/
http://www.tweepixels.nl/blog/20-webdesignen/81-responsive-webdesign-of-adaptive-webdesign#.UqrDxOIYu2s
http://www.digitalfamily.com/tutorials/css-article/whats-the-difference-between-adaptive-and-responsive-web-design/
http://www.frankwatching.com/archive/2013/11/26/responsive-webdesign-voorbij-de-houdbaarheidsdatum/

Meer informatie over een adaptive webdesign? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.

mockup (1)