Er zijn veel verschillende tools voor het makkelijker maken van het beheren van social media. Deze tools zijn handig voor zowel grote als kleine bedrijven en ondersteunen bijna alle platformen. Sommige tools zijn gratis erg beperkt, maar wanneer je ervoor betaalt krijg je veel meer mogelijkheden en helpen ze je aan nuttige informatie om jouw doelgroep zo goed mogelijk te bereiken.
Hootsuite
Met Hootsuite kun je veel verschillende social mediakanalen beheren zoals Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Foursquare en Google+. Met deze tool kun je berichten maken, reageren op berichten, berichten retweeten/delen en berichten inplannen. Verder heeft Hootsuite de mogelijkheid om rapporten te laten samenstellen zoals jij het wilt. Hootsuite is ook beschikbaar op de iPhone, iPad en Android-toestellen.
Social Mention
Social Mention is een zoekmachine voor social media. De tool verzamelt van meer dan 100 platformen content. Via Social Mention kun je zien wat er over jouw bedrijf of product wordt gezegd. Social Mention is zeer geschikt voor kleinere bedrijven.
Buffer
Met Buffer kun je snel en eenvoudig berichten opstellen, inplannen en publiceren. Via Buffer kun je social media-pagina’s van Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Google+ en Pinterest beheren. Naast het beheren van je social media accounts kun je ook een wachtrij met berichten vullen en de statistieken zien van je berichten en pagina’s. Je kunt zelfs zien wanneer jouw volgers online zijn, om zo het perfecte moment te vinden om je berichten te publiceren.
Snoobi Analytics
Snoobi Analytics combineert informatie over bedrijven met die van het gedrag van potentiële kopers in social media. Je ziet hoe actief ze zijn op social media, in welke onderwerpen je potentiële kopers geïnteresseerd zijn en met wie ze contact hebben. Hierdoor krijg je een beter inzicht en kun je campagnes volgen en gerichte verbeteringen doorvoeren.
Socialmotus
Socialmotus is een zeer uitgebreide tool. Deze tool biedt je de mogelijkheid om nieuwe klanten te vinden door de volgers van je concurrenten te bekijken. Je kunt dit op allerlei verschillende manieren filteren. Bij het aanmaken van een account op Socialmotus krijg je een code die je op een bedankpagina van je website kunt plaatsen. Met die code kun je analyseren hoeveel bestellingen er op jouw website zijn geplaatst door klanten die via social media op je website zijn gekomen. Ook kun je met deze tool overzichtelijke grafieken zien van je followers, likers, retweets, etc. op verschillende platformen.
Coosto
Coosto monitort niet alleen je doelgroep, maar ook je concurrenten. Verder meet deze tool ook je campagnes, vergelijkt ze met de vorige campagnes en toont je een uitgebreide analyse. Coosto is ook erg geschikt voor het gebruik van webcare, dit omdat alle berichten van alle social media in één systeem komen te staan.
Social Report
Social Report verzamelt content van meer dan 100 kanalen en toont het in een overzichtelijk dashboard. Het dashboard toont analyses, trefwoorden die geassocieerd worden met je zoekopdracht, bepaling van het social mediabereik en de belangrijkste beïnvloeders met betrekking tot jouw bedrijf, merk of dienst. Naast content van social mediakanalen haalt deze tool de content ook van blogs, nieuwswebsites, etc.