Nieuw jaar, nieuwe ronde, nieuwe trends! De afgelopen jaren schieten de trends op het gebied van webdesign als paddenstoelen uit de grond. Echter, ze verdwijnen soms ook weer als sneeuw voor de zon. In dit artikel hebben wij een zestal webdesign trends voor 2016 samengevat en uitgelegd, inclusief voorbeelden.

Binnenkort hopen wij een nieuwe infographic webdesign trends 2016 te delen via onze online en offline kanalen. Wilt u hem ontvangen? Neem contact op met onze afdeling marketing via marketing@ipsis.nl, vermeld uw contactgegevens en vraag naar de infographic webdesign trends voor 2016.

Webdesign trend 1: Typografie

Contentpagina’s en blogs worden minder saai door het gebruik van verschillende soorten en formaten typografie. Ook homepagina’s worden opgeleukt door het spelen met verschillende fonts. Er zijn hiervoor twee soorten opmaak te ontdekken; de krantenopmaak en de magazine-stijl. De krantenopmaak is redelijk strak, waarbij de H1, introtekst en het artikel een andere typografie hebben. De magazine-stijl is wat vrijer en frivoler met bijvoorbeeld sierlijke, gekleurde letters en een speelsere uitlijning.


Voorbeeld webdesign trend typografie. 

 

Webdesign trend 2: Micro interactie

Micro interacties zijn subtiele animaties waarmee de gebruikerservaring van een website vergroot wordt. Een voorbeeld van een micro interactie is het groter worden van een call-to-action button. Micro interacties kunnen de gebruikerservaring op twee manieren vergroten; actief en reactief. Actief is bijvoorbeeld een bewegende knop op een landingspagina, ongeacht of je wel/niet iets doet. Reactief is bijvoorbeeld een invulformulier dat verschijnt bij het bereiken van de onderkant van een pagina.

 

Webdesign trend 3: Parallax effect

Websites worden steeds vaker interactief gemaakt door gebruik te maken van het parallax effect. Dit houdt in dat animaties getriggerd worden door het scrollen over een pagina of bewegingen van de muis. Dit kan een element zijn dat beweegt aan de hand van jouw muisbewegingen, maar ook het vollopen van metertjes als je op een bepaalde hoogte van de pagina komt.


Voorbeeld webdesign trend parallax effect. 

  

Webdesign trend 4: Liquid content

Persoonsgebonden content op basis van de behoefte van de bezoeker, ook wel liquid content genoemd, wordt steeds vaker toegepast in websites. Zo krijgt de bezoeker gepersonaliseerde content die past bij zijn/haar wensen en interesses.

Ongeachte welke content je aanpast (personaliseert) zal liquid content bijdragen aan een betere gebruikerservaring en hogere conversieratio. Liquid content kan hierin tekst zijn, maar ook media als afbeeldingen en video’s.


Voorbeeld webdesign trend liquid content. Bron: Frankwatching

 

Webdesign trend 5: Echte mensen

De afgelopen jaren zien we steeds vaker dat bedrijven ‘persoonlijker’ communiceren. Zo worden animaties bijvoorbeeld vervangen door échte beelden. Stockfoto’s met een overdreven, onechte glimlach zien we steeds vaker als een ‘no-go’. Speel hierop in door bijvoorbeeld foto’s van je eigen personeel te gebruiken in headerafbeeldingen en maak een mooie contactpagina met foto’s en contactgegevens van jouw medewerkers.

Voorbeeld webdesign trend echte mensen. Women’s Healthcare Center gebruikt echte mensen (eigen medewerkers) in hun fotomateriaal. Link

 

Webdesign trend 6: Witruimte, geen probleem!

Elke hoek van het scherm (en van de website!) moet benut worden, dat was de insteek van designers de afgelopen jaren. In 2016 wordt het gebruik van witruimte weer helemaal hip in het webdesign. Dit kan natuurlijk ook groenruimte of roodruimte zijn, of elke andere kleur die past binnen het webdesign.


Voorbeeld webdesign trend meer witruimte. De Koffiemolen Alkmaar Link

Meer informatie over webdesign trends of de mogelijkheden bespreken voor uw nieuwe website? Stel uw vraag via onze chat, bel ons op 0229 272700 of maak gebruik van ons contactformulier.

6 WEBDESIGN TRENDS VOOR 2016