5 tips voor het werven van personeel via social media

Ben jij op zoek naar nieuw personeel? Je kunt social media inzetten om de juiste kandidaten te vinden, te boeien en te binden aan jouw organisatie. Wij geven jou 5 tips die jou kunnen helpen bij het vinden van nieuwe werknemers via social media.

 

Tip 1: Bepaal je doel

 Als je social media berichten plaatst dan is het belangrijk om het doel helder te hebben. Is jouw doel bijvoorbeeld werven van meer personeel? Wil jij jezelf neerzetten als een aantrekkelijke werkgever? Of wil je juist vacatures laten zien op je social media? Het is belangrijk dat je vooraf een doel gesteld hebt zodat je daar naartoe kunt werken en daar je strategie op aan kunt passen.

 

Maak inzichtelijk welk kanaal hier het meest geschikt voor is. Op elk kanaal bevindt zich immers een andere doelgroep. Zorg er dus voor dat je onderzoek hebt gedaan naar de verschillende kanalen.

 

Tip 2: Breng je doelgroep in kaart

Voordat je daadwerkelijk content gaat maken voor de social mediakanalen is het verstandig om je doelgroep scherp te hebben. Probeer na te gaan welke kanalen je doelgroep gebruikt en zorg dat je deze kanalen inzet voor het behalen van jouw doel. Via Facebook-advertenties kun je gericht op jouw doelgroep adverteren. Deze advertenties kun je hierbij ook inzetten voor Instagram. Heb je nieuwe kandidaten nodig die hoogopgeleid zijn? Dan kan LinkedIn bijvoorbeeld een geschikt platform zijn.

 

Tip 3: Tweerichtingsverkeer

Ga het gesprek aan met potentiële kandidaten. Social media werken op basis van een tweerichtingsverkeer. In plaats van alleen maar content plaatsen op de social mediakanalen is het juist interessant om een gesprek aan te gaan met gebruikers van het platform. Na een korte kennismaking via social media is voor veel potentiële kandidaten is de stap kleiner om een sollicitatie te sturen. Richt je bij het binnenhalen van resultaten ook niet alleen maar op de korte termijn, maar maak juist een plan voor je lange termijn doelen.

 

Tip 4: Huidige medewerkers

Laat je medewerkers de gemaakte social posts delen op hun eigen pagina’s voor meer bereik. Ook positieve reacties van medewerkers op de gerelateerde berichten zorgen ervoor dat potentiële kandidaten een goede indruk krijgen van het bedrijf. Een simpele like kan een bericht op social media al meer bereik geven. Dit komt omdat de kanalen zien dat het bericht interessant gevonden wordt en daarom laten de kanalen het bericht aan meerdere mensen zien.

 

Tip 5: Maak gebruik van goede content

Als je via social media geschikte kandidaten voor een functie wil vinden maak dan gebruik van kwalitatief goede content. Het gebruik van goede foto’s en video’s zorgt ervoor dat je een boodschap op een juiste manier over kunt brengen. De concurrentie op de platformen is groot en daarom is het verstandig tijd in je content te steken.



Heb jij vragen over het werven van personeel? Onze recruitment marketeers helpen jou graag met het behalen van jouw recruitment doelen. 

Naomi Sauer Naomi Sauer
Auteur
Naomi Sauer

Van het bedenken en realiseren van succesvolle reclame-uitingen en campagnes tot het creëren van de juiste ‘brand awareness’. Bij ipsis kan ik onze klanten echt helpen met een marketingstrategie op maat gemaakt. Ik zie de uitdaging om successen te behalen en waarde te creëren voor onze klanten.

Meer over Naomi

Andere Tips en updates:

<p><strong><span class=Bij ipsis zijn we nooit uitgeleerd! 

">

Bij ipsis zijn we nooit uitgeleerd! 

 
<p><strong>Recruitment-winterboost!</strong></p>

Recruitment-winterboost!

 
<p><strong>Snoobi VS. Analytics</strong></p>
Aida de Haan

Snoobi VS. Analytics

 
0229272700