Dat de meeste traditionele retailers het moeilijk hebben in het huidige digitale tijdperk weet iedereen. Vorige week nog was er een nieuwsbericht over de wens van middenstanders om het BTW-tarief terug te zetten naar 19%. Het moge duidelijk zijn, de detaillisten worden wanhopig. En niet voor niets. Elke keer als ik door de stad loop staan er weer meer panden leeg. Is het einde van gezellig shoppen in de binnenstad binnenkort voorbij?

Volgens winkeliers is de grootste bedreiging de ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en digitale media. Begrijpelijk, want iedereen kan een webshop openen en producten tegen zeer aantrekkelijke prijzen aanbieden. Een virtuele winkel is immers veel goedkoper dan een mooi pand op een A-locatie. De grote bekende internetwinkels, zoals Coolblue, Bol.com of Wehkamp doen het zeer goed. Coolblue sleept bijvoorbeeld de ene na de andere prijs in de wacht en hun klanten zijn blij met de goede service.

Een grote bedreiging?


Het is geen bedreiging maar een uitstekend voorbeeld van hoe het ook kan! Het zou als inspiratiebron moeten dienen. Als winkels uit de binnenstad optimaal gebruik zouden maken van de mogelijkheden van digitale marketing, dan zijn er waanzinnige mogelijkheden voor succes. Het recente onderzoek dat DTG onlangs door TNS Nipo liet uitvoeren, toonde aan dat een kwart van de kleinere bedrijven in het MKB een website heeft die ouder is dan vier jaar. En 28 procent heeft helemaal geen website. Conclusie van het onderzoek is dat deze digitale verstekelingen omzetpotentieel links laten liggen.
De winkeliers zullen zelf initiatief moeten nemen om te overleven. Ik geef vijf digitale marketing-tips waar elke ondernemer mee kan scoren.

Tip 1: leer je klant kennen

Winkeliers doen hun uiterste best om nieuwe klanten te krijgen, maar vaak is het veel effectiever om de bestaande klanten eerst goed te leren kennen. Weet wie ze zijn en achterhaal hun behoeftes. Voor een bakker die een verjaardagstaart verkoopt is het een kleine moeite om even te vragen wie er jarig is en de klant te feliciteren. Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Als de bakker dat onthoudt, kan hij elk jaar in de aanlopende periode vragen of hij weer een speciale taart moet maken. De klant zal verrast zijn. Deze klant wordt ‘fan’ van deze bakkerij en dus ‘ambassadeur’. Mond-tot-mond reclame is nog altijd de sterkste vorm van reclame die er bestaat.
Natuurlijk is het vrijwel onmogelijk om alles te onthouden. Dus nu komen de digitale hulpmiddelen om de hoek kijken. Een goed CRM-systeem doet wonderen. Veel retailers (vooral ketens) werken al vaak met digitale nieuwsbrieven. Hiervoor moet de klant wat gegevens invullen. Vaak is het enige dat ze ermee doen een standaard nieuwsbrief uitsturen met een vooraankondiging van de uitverkoop. That’s it.
Wat een gemiste kans! Een nieuwsbrief die persoonlijk is en aansluit bij de behoefte van een klant zal veel beter gelezen worden. Een autodealer bijvoorbeeld, moet geen aanbiedingen voor nieuwe modellen in een nieuwsbrief plaatsen als deze wordt verstuurd aan iemand die vorige maand een nieuwe auto heeft gekocht. Dit moet pas over vijf jaar weer gebeuren.


Jack & Jones stuurt iedereen dezelfde nieuwsbrief.

Tip 2: bouw een community op

Door een community op te bouwen kun je als ondernemer constant in contact blijven met jouw (potentiële) klanten. Een zeer populaire plek om een community op te bouwen is Facebook. Veel winkeliers hebben al een Facebook-bedrijfspagina. Maar nog te vaak zie ik het gebeuren dat ondernemers gewoon een privépagina hebben ingericht als bedrijfspagina. Alleen is die niet voor iedereen zichtbaar.

Een echte Facebook bedrijfspagina is direct voor iedereen zichtbaar, ook als mensen de pagina nog niet hebben ‘geliked’. Hierdoor komt deze ook tevoorschijn in Google zoekresultaten. In tegenstelling tot een persoonlijk profiel, dat volledig is afgeschermd voor Google.
Tot slot zijn er natuurlijk nog de mogelijkheden voor advertenties. Het gaat nog vaak mis. Een win-actie zorgt voor veel volgers op de Facebookpagina. Dit zijn geen fans, maar mensen die iets willen winnen. De meeste winnen niets en blijven hangen als volger van iets wat ze eigenlijk niet leuk vinden. Daar heb je dus niet zoveel aan.
Facebook wordt hier als voorbeeld omschreven, maar er zijn talloze andere plaatsen waar je een community kunt opbouwen. Het is maar net waar de doelgroep zich bevindt. Bijvoorbeeld volgers op Instagram, een LinkedIn group of Google+ communities.

Winacties: vaak doen mensen alleen mee omdat ze iets willen winnen, niet omdat ze fan zijn.

Tip 3: gebruik de juiste social media met goede content

Welk sociaal medium je ook kiest, het wordt niets zonder goede content. Zoals mooie afbeeldingen of creatieve links naar de actualiteit. Ondernemers realiseren zich maar zelden hoe leuk klanten sommige berichten vinden. Een vaste klant, volger of fan is er trots op als de winkel waar zij altijd komen in de krant staat. Het is raadzaam om elke dag even na te denken over een bericht. Bijvoorbeeld een mooi compliment van een klant, of een bepaald product dat boven verwachting werd verkocht.

RTL Lounge loopt spontaan binnen bij een optiekzaak in Amsterdam. Perfecte content!

Tip 4: mobile first

Natuurlijk is het belangrijk om goed te worden gevonden op internet. Gek genoeg zijn het juist de retailers met een fysieke verkoopplek die vrijwel nooit een smartphone-vriendelijke website hebben. Juist een smartphone leent zich uitstekend voor locatie-gebaseerde zoekopdrachten. Wat mij betreft moet een winkelier anno 2013 een geoptimaliseerde website hebben voor mobiele devices. Met goede call-to-actions, zoals direct bellen, mailen of navigeren.
Zodra betalingsmogelijkheden met de smartphone zijn gestandaardiseerd gaat m-commerce ontzettend groot worden. Hier zullen winkeliers zich echt op moeten voorbereiden, anders lopen ze binnenkort achter de feiten aan.

Een eenvoudige maar effectieve mobiele website van wederom de optiekzaak in Amsterdam.

Tip 5: open een webshop

Met een eigen webshop zal een kleine winkelier niet direct een gigantisch publiek bereiken. Het is vrijwel onmogelijk om met een partij als Coolblue te concurreren. Toch is het zeker aan te raden wel met e-commerce te beginnen.
In de eerste plaats is het een fantastische manier om traffic te genereren. Dit bedoel ik zowel online als offline. Neem bijvoorbeeld een optiekzaak. Die kan haar top 10 zonnebrillen via een webwinkel aanbieden. Hierdoor wordt de website zelf direct een stuk dynamischer, wat zeker goed is voor de zoekresultaten (Pinterest kan hier voor veel effect zorgen). Mensen die een zonnebril op sterkte nodig hebben zullen naar de winkel komen. Ook zijn er mensen die met de bril op in een spiegel willen kijken. Dit zouden mensen kunnen zijn die wellicht zonder die webshop nooit in de winkel waren gekomen.
Volgens de laatste cijfers van het CBS krimpt de reguliere verkoop en stijgt online verkoop in de detailhandel. Er ligt hier dus een mooi omzetpotentieel. Dit zal gezien de huidige ontwikkelingen alleen maar toenemen. Negeren zal alleen maar tegenwerken.

Cijfers van het CBS tonen een duidelijke stijging van frequente e-shoppers.

Met een positieve insteek, eigen initiatieven en een beetje creativiteit kunnen we nog lang plezier beleven aan een dagje gezellig shoppen in de stad.

Meer informatie over uw marketingmogelijkheden? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.

Bron:
frankwatching.com, Remy Steijger [Twitter.com/remysteijger] (bewerkt door ipsis)

business idea