4 reden om over te stappen naar een responsive website

Uuh, een responsive website? Wat is dat zult u denken. Een responsive website is een website welke zich aanpast aan de schermgrootte van het apparaat waar het op wordt geopend. Dus op een mobiel zal hij zich aan passen aan het scherm en op een tablet past de website zich ook aan maar zal deze weer wat groter zijn.

Om u te laten zien waarom een website responsive moet zijn (naast de voor de hand liggende zaken) geef ik u vier voorbeelden:

1.       Steeds meer zoeken via mobiel

Omdat het gebruik van de mobiele telefoons nog steeds blijft stijgen (vanaf 2010 al meer dan 400%) zoeken klanten steeds meer via de mobiele versie van de Google zoekmachine. Het is zelf zo dat in 2015 er meer mobiele zoekopdrachten waren dan zoekopdrachten via de desktop. Dit geeft al aan dat de mobiel groot is, dus naast dat uw website goed gevonden moet worden zal na het klikken op het resultaat de website ook goed moeten werken.

In Google Analytics kunt u overigens gemakkelijk zien hoeveel bezoekers uw website vinden via de mobiele telefoon. Uit ons eigen onderzoek (bij onze klanten) schommelt dit tussen de 30% en 45%. Dit percentage kan overigens sterk beïnvloed worden door onder meer actieve inzet van social media.

2.       Google geeft mobiele websites voorrang

Omdat Google ook inziet dat mensen steeds meer met hun mobiele telefoon zoeken geeft Google goed werkende mobiele websites voorrang in de zoekresultaten. Indien uw website niet geschikt is voor het mobiele zoekverkeer, dan zakt uw website steeds verder in de zoekresultaten. Dit geldt overigens alleen voor de mobiele versie van Google en dus niet voor de desktopversie.

Om te testen of uw website ‘mobiel-friendly’ is heeft Google een handig tool gemaakt:

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly?utm_source=wmc-blog&utm_medium=referral&utm_campaign=mobile-friendly

 Er is ook en mogelijkheid om dit via uw webmastertools te bekijken.

3.       Laadtijd

Een andere reden om uw website mobielvriendelijk in te zetten is de laadtijd. Een desktopwebsite zal grote afbeeldingen inladen. Op onze mobiele telefoons willen we dit niet omdat kleine afbeeldingen ook prima werken. Een geoptimaliseerde website voor mobiel zorgt ervoor dat de plaatjes klein zijn en daardoor de laadtijd zo kort mogelijk is.

Het is zelfs zo dat Google ook kijkt naar de laadtijd van uw website. Bij een langere laadtijd zal uw website meer naar beneden worden gedrukt in de zoekresultaten.

4. Andere elementen belangrijk

Op uw mobiele telefoon heeft u natuurlijk niet zoveel ruimte als op uw desktopwebsite. U zult dus keuzes moeten maken welke informatie u gaat tonen. Door een responsive website te maken kunt u de content op elke device goed afstemmen. Zo kunt u de Call-To-Action button bijvoorbeeld groot in beeld plaatsen zodat de bezoeker niet te lang hoeft te zoeken om actie te kunnen ondernemen.

CONCLUSIE: De mobiele telefoon wordt alsmaar belangrijker, dus verlies zeker geen klanten en upgrade snel uw website naar een responsive website.

Meer weten over de overstap naar een responsive website?
Onze specialisten helpen u graag verder met vragen over een responsive website. Lees bijvoorbeeld dit artikel. Voor directe vragen kun je ons bereiken via 0229 27 27 00 of maak gebruik van ons contactformulier.

 

Bronnen:

https://googlewebmastercentral.blogspot.nl/2015/04/faqs-april-21st-mobile-friendly.html

 

Andere Tips en updates:

<p>Het verschil tussen responsive en adaptive websites</p>

Het verschil tussen responsive en adaptive websites