Vanaf 13 juni 2014 moeten webshops die leveren aan consumenten aan nieuwe een wetgeving voldoen. Eén van de regels roept het meest protest op. De bestelbutton moet namelijk de tekst ‘Bestellen met betaalplicht’ bevatten. Een ware conversiekiller. Op Frankwatching werden drie conversievriendelijke manieren om de nieuwe wetgeving toe te passen behandeld.

Maak duidelijk wanneer bezoekers tot aankoop overgaan
Er zijn meer veranderingen waaraan webshops moeten voldoen. Dit artikel behandelt één van de verplichte aanpassingen: de bestelbutton. Want wat zegt de nieuwe wet precies over de bestelknop?

“De handelaar ziet erop toe dat de consument bij het plaatsen van zijn bestelling, uitdrukkelijk erkent dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt. Indien het plaatsen van een be­stelling inhoudt dat een knop of een soortgelijke functie moet worden aangeklikt, wordt de knop of soortgelijke functie op een goed leesbare wijze aangemerkt met alleen de woorden “bestel­ling met betalingsverplichting” of een overeenkomstige ondubbelzinnige formulering waaruit blijkt dat het plaatsen van de bestelling een verplichting inhoudt om de handelaar te betalen. Indien aan de bepalingen van deze alinea niet is voldaan is de consument niet door de overeenkomst of de bestelling gebon­den.”

Simpel gezegd staat daar: Zorg ervoor dat het voor webshopbezoekers duidelijk is dat ze tot een definitieve bestelling overgaan en dat ze moeten betalen.

In de wettekst is er wel ruimte voor alternatieven. Er staat immers “een knop of een soortgelijke functie”. Aangezien de tekst “bestelling met betaalverplichting” nogal streng en onvriendelijke klinkt zijn alternatieven wenselijk.

Drie conversievriendelijke alternatieven
Hieronder vindt u drie alternatieven die aan de nieuwe wet voldoen én conversievriendelijk zijn.

1. Checkbox

Als bezoekers moeten aanvinken (net als bij Algemene Voorwaarden) dat ze akkoord gaan met een bestelling met betaalverplichting, voldoe je aan de nieuwe wetgeving. De onderstaande manieren zijn al door diverse webwinkelkeurmerken goedgekeurd:

  • Tekst aanpassen naar: “Ik plaats een bestelling met betaalplicht en ga akkoord met de Algemene Voorwaarden” of “Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en plaats een bestelling met betalingsverplichting”.
  • Juridisch helemaal dichtgespijkerd: “Als ik op de button ‘Bestellen’ klik, bestel ik een product met betaalplicht en ga ik akkoord met de Algemene Voorwaarden.”
  • Eigen checkbox voor ‘bestellen met een betaalplicht’ (iets minder gebruiksvriendelijk). 

2. Andere buttontekst

De tekst “Bestellen met betaalplicht” schrikt af. Er zijn gelukkig vriendelijk klinkende alternatieven toe te passen. De onderstaande voorbeelden geven duidelijk aan dat er betaald moet worden.

3. Tekst onder de button

Voeg een korte tekst “met betaalplicht” toe ónder de bestelbutton. Hiermee leg je er de nadruk op dat bezoekers op dat moment overgaan tot bestelling met betaalplicht.

Voldoet uw webshop al aan de nieuwe wetgeving?
Om te controleren of uw website al klaar is voor de nieuwe wetgeving heeft de Autoriteit Consument & Markt een checklist samengesteld. Als u deze invult krijgt u een goed beeld of u nog wat moet aanpassen. De checklist kunt u hier downloaden.

Mocht uit de checklist blijken dat uw webshop aangepast moet worden, dan willen wij graag met u kijken naar de mogelijkheden om uw webshop in orde te maken.

Meer informatie over een webshop? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.

 

Bronnen:

Eerstekamer.nl
Frankwatching

lampen