Het einde van het jaar 2013 nadert, dus verschijnen de trendlijsten voor het nieuwe jaar 2014 weer. In dit artikel zijn de trends verzameld die al verschenen zijn op socialmediatoday.com en Forbes.com.

Om direct maar met de deur in huis te vallen: Twitter gaat Facebook voorbij, Snapchat en Google+ groeien door, deeleconomiesites rukken op en je bent dom als je niks met video doet in 2014, aldus Social Media Today.

In 2014 zal, volgens Forbes, contentmarketing nog belangrijker worden, zal de inzet van social media meer versnipperd raken, moet je content nu echt geschikt voor mobiel zijn, is re-targeting nog steeds een toverwoord en, als laatste, zal zoekmachinemarketing sterker beïnvloed worden door social media. Dat zijn 10 interessante trends voor iedere interactieve marketeer, die in dit artikel verder zullen worden toegelicht.

1. Twitter is onder jeugd populairder dan Facebook

Met 1,18 miljard gebruikers zal Facebook niet verdwijnen. Toch zal 2014 het jaar van Twitter worden. Na de recente beursgang zullen steeds meer mensen het netwerk een kans geven. Uit onderzoeken blijkt dat jongeren tussen de 13-17 jaar van Facebook verhuizen naar Twitter en Instagram.


2. Snapchat-marketing

Snapchat is een netwerk waar je berichten na 10 seconden verdwijnen. Met de komst van Snapchat Stories wordt het voor merken mogelijk het netwerk te gebruiken om de interactie aan te gaan. Je kunt verhalen vertellen die 24 uur blijven bestaan en dan begint het volgende verhaal weer. Zie voor meer uitleg deze blog van Snapchat.

3. Eindelijk Google+! 

Google+ schijnt nu echt het tweede netwerk, derde als je YouTube ook meetelt, van de wereld te zijn. Het cijfer van 540 miljoen actieve gebruikers is alweer van een poosje geleden, maar inmiddels is wel duidelijk dat Google het systeem redelijk slim heeft verweven met de rest van haar producten. Daarnaast heeft ze parels als Hangouts een eigen bestaan gegeven, waardoor de groei nog harder kan gaan. Tenslotte draagt de groei van Android ook bij: alle gebruikers beschikken over een Google-account.

4. Deeleconomiesites volwassen 

Airbnb is inmiddels 5 jaar oud, maar heeft samen met Couchsurfing een vernietigende slag geslagen tegen de gevestigde orde. Beide partijen samen hebben volgens de cijfers van Marco Derksen (Upstream) samen 7,5 miljoen bedden tot hun beschikking en in 200+ landen beschikbaar.

Lees ook zeker het interessante rapport van World Economic Forum over de invloed van de deeleconomie op innovatie en businessmodellen.

5. Video, video, video


De statistieken van YouTube zijn bizar. De videosite wordt elke maand bezocht door meer dan één miljard unieke bezoekers. Er wordt elke maand meer dan zes miljard uur aan video bekeken op YouTube. Dat is bijna een uur voor elke mens op aarde en twee keer zoveel als vorig jaar. Er wordt elke minuut 100 uur aan video naar YouTube geüpload. In 2013 kwamen daar populaire videodiensten als Vine en Instagram-video bij. In 2014 zal het gebruik van bewegende beelden alleen maar verder toenemen.

6. Contentmarketing is belangrijker dan ooit


Een van de belangrijkste methoden om vertrouwen en autoriteit te verkrijgen in 2014 is contentmarketing.
“Contentmarketing is het creëren of publiceren van content met als doel een relatie aan te gaan en/of te onderhouden met bestaande en/of potentiële klanten. Contentmarketing is geen middel om je eigen producten of diensten te pushen, maar een manier om als organisatie of merk herkend te worden als deskundige op een bepaald gebied. Dit doe je door (potentiële) klanten te voorzien van de inspiratie en kennis die zij nodig hebben om tot een goede keuze te komen.” aldus MarketingMonday waar je een 7 stappenplan kunt vinden. Lees alles over contentmarketing in het Marktingfacts-dossier over content marketing.

7. Inzet van social media wordt versnipperd


Er komen steeds meer sociale netwerken, met alleen Facebook of Twitter red je het in 2014 niet meer. Als bedrijf soms best een moeilijke keus: waar stap je in en waar blijf je weg? Voor ieder bedrijf is deze keuze weer anders. De trend is wel dat de meest succesvolle inzet van social media vaak visuele uitingen zijn (plaatjes, infographics).
Op SocialTimes staat daar een mooie infographic van:

8. Content moet mobielvriendelijk zijn 

Iedereen die dit leest, weet nu wel dat je in 2014 niet meer moet aankomen met een website die niet leesbaar is op een smartphone. In 2014 is de tijd dat men media consumeert via mobiel groter dan via desktop, aldus eMarketer. eConsultancy heeft een mooie infographic gemaakt van de consumptie gedurende de dag.

9. Retargeting

Slechts 2 procent van de bezoekers converteert bij het eerste bezoek. Daarom is het slim om met technieken de bezoeker te volgen en hem of haar op verschillende online plekken de uitingen te tonen. Nu wordt dat nog door een klein gedeelte van de adverteerders toegepast, in 2014 zal dit gemeengoed worden.

10. Zoekmachinemarketing wordt beïnvloed door social media

Posities in de zoekmachines worden in 2014 meer en meer beïnvloed door de gedeelde links op social media. Als jouw pagina veel wordt gedeeld, dan is het duidelijk dat er content van waarde staat. Dat wordt meer en meer beloond in 2014.

Meer informatie over social media en onlinemarketingtrends? Maak gebruik van ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 0229 - 27 27 00.

Bron: marketingfacts.nl

plan