Het verschil tussen Business to Business (B2B) en Business to Consumer (B2C) zien mensen vaak als groot. De twee doelgroepen worden op verschillende manieren aangesproken en ieder met een eigen doel. Daarnaast bestaat er ook een combinatie van de twee, waarbij bedrijven zich richten op zowel bedrijven als consumenten. Welke belangrijke verschillen tussen B2B en B2C marketing zijn er en hoe speel je hier als marketeer op in? Lees meer in dit blog.

B2B_B2C.jpg

Het verschil tussen B2B en B2C klanten

Het belangrijkste verschil zit voornamelijk in de klanten. Het B2B model richt zich op het aandacht trekken van inkopers of beslissingnemers en het B2C model richt zich op de wensen en behoeften van consumenten en particulieren. Bedrijven hebben bij B2C ook de mogelijkheid om producten en diensten af te nemen, maar de primaire focus ligt bij de consument. Denk bijvoorbeeld aan IKEA. De winkel focust zich op consumenten, maar bedrijven mogen hier ook producten afnemen.

B2B en B2C-marketing

Vandaag de dag hebben klanten steeds meer wensen en zijn kritischer tijdens een aankoop. Daarbij blijft de concurrentie van andere bedrijven toenemen. Wil je als marketeer de aankoopbeslissing stimuleren en meer naamsbekendheid creëren, dan is het belangrijk om het verschil tussen de B2B en B2C modellen goed voor ogen te hebben. Zie hieronder een aantal belangrijke verschillen tussen B2B en B2C marketing.

Het proces van aankoop

Bij B2B is het aankoopbeslissingproces meestal langer dan bij B2C. Dit komt omdat je voornamelijk te maken hebt met het overtuigen van meerdere personen. Bij B2C is de behoefte sneller vervuld omdat het proces voornamelijk gericht is op een consument.

Adviesbehoefte

Waar consumenten bij B2C meestal hun informatie via internet opdoen is er bij B2B in sommige gevallen een accountmanager betrokken bij het aankoopproces. Dit hangt wel af van het soort product of dienst dat verkocht wordt. Bijvoorbeeld bij de verkoop van diverse systemen. De accountmanager adviseert de potentiele klant over de juiste beslissing en legt diverse oplossingen voor. De service gaat vaak verder en zaken als betalingen en logistieke processen worden hierin meegenomen.

Return on Investment (ROI)

Consumenten richten zich over het algemeen op de prijs. Is een product vergelijkbaar en elders goedkoper? Dan kiest de consument waarschijnlijk voor het laaggeprijsde product.
Bij bedrijven speelt prijs ook een grote rol, maar hier wordt meer gestuurd op het terugverdienen van het product of de dienst.

Social media
Particuliere klanten zijn voornamelijk te vinden op social kanalen als Instagram en Facebook. Voor een B2C marketeer zijn deze kanalen interessant om in te verdiepen en aandacht in te steken. Ben je B2B marketeer? Dan is met name LinkedIn een platform die veel mogelijkheden en kansen biedt.

Bereikbaarheid en service

De bereikbaarheid en service die aan een product of dienst verbonden is verschilt over het algemeen als het gaat om B2B en B2C bedrijven. Een B2B bedrijf die een dienst verkoopt, zoals de hosting voor een bedrijf, zal vaker tijdens kantooruren vragen krijgen omdat de klant ook binnen deze uren werkt. Bij B2C ligt dit meestal net even anders. Heb je als B2C een kledingbedrijf dan stellen klanten naast de gewone kantooruren ook vragen buiten de uren om. Het is goed om hier rekening mee te houden als het gaat om de bezetting van de servicedesk.

Betaalmogelijkheden

Bij B2C zijn er diverse betaalmogelijkheden, waaronder een online betaling via IDEAL, Afterpay, Creditcard, Mollie. Ook de contante afrekening in fysieke winkels valt onder de mogelijkheden. Bij B2B worden betalingen voornamelijk middels een factuur gedaan.

IP-adressen
Richt jij je op B2C marketing dan zijn er diverse regels van kracht wat betreft privacy. Met toestemming van de gebruiker mag je IP-adressen opslaan en traceerbaar maken.

Bij B2B marketing zijn er meer mogelijkheden op dit gebied. Gebruik bijvoorbeeld de software Snoobi om IP-adressen te traceren en te koppelen aan een bedrijf. Op deze manier is het mogelijk om bedrijven te benaderen die regelmatig een bezoek brengen aan jouw website.

Bij B2B klanten dien je in de meeste gevallen met een andere aanpak te komen dan bij B2C klanten. Bedenk als marketeer wie de doelgroep van jouw klant is en hoe je met bovenstaande informatie inspeelt op de behoeften van deze doelgroep. Houd daarbij in je achterhoofd dat B2B klanten ook mensen zijn en dus ook kunnen fungeren als B2C klanten.

Meer weten over B2B en B2C-marketing?

Wil jij weten hoe je het beste inspeelt op B2B en B2C klanten? Onze marketeers vertellen jou hier graag meer over. Neem gerust contact met ons op.

Neem contact op

Vincent 1
Geschreven door:

Vincent Castenmiller

Directeur-eigenaar
Heb je vragen?

Waarom stoppen met lezen...

Standard Quality Control Collage Concept

Google Consent Mode V2: de noodzaak van een geschikte cookiebanner

Blog Reviews Ipsis

Het belang van reviews voor jouw organisatie

Blog Trends Ipsis

De webdesign trends voor 2024

Blog Reviews Ipsis

Het belang van reviews voor jouw organisatie

Blog Trends Ipsis

De webdesign trends voor 2024