Heb je een webshop? Dan kun je eigenlijk niet zonder de e-commerce functies van Google Analytics. E-commerce tracking staat niet standaard ingesteld, maar als je de (relatief kleine) moeite neemt om e-commerce tracking in Analytics te activeren, krijg je daar heel veel inzicht voor terug. Dat inzicht heb je als online ondernemer hard nodig om jouw webshop doorlopend te verbeteren en om enige online autoriteit te verwerven naast de grote jongens, die enorme bedragen per jaar investeren in de verbetering van hun webshop. Bovendien heb je dankzij e-commerce tracking heel weinig tijd nodig om de prestaties van jouw website in kaart te brengen. Met een paar muisklikken zie je meteen hoe jouw webshop ervoor staat. Handig toch?
De voordelen van e-commerce tracking
De standaard functies in Google Analytics geven al veel inzicht over de prestaties van de website. Denk bijvoorbeeld aan het aantal websitebezoekers, de best bekeken pagina’s en de herkomst van jouw bezoekers. Wat je nog niet ziet, zijn alle gegevens die te maken hebben met online verkopen. Als je die gegevens hebt, kun je ze bijvoorbeeld vergelijken met opbrengsten uit andere kanalen, zoals een fysieke winkel. Daarnaast zie je of bepaalde campagnes hebben geleid tot aankopen en krijg je dus een beter beeld van jouw ROI. Ook wordt het gemakkelijk om de online verkopen in een groter perspectief te zien, bijvoorbeeld door te zien welk kanaal voor de meeste opbrengsten zorgt. E-commerce tracking is dus een hele waardevolle aanvulling op de standaard functies van Google Analytics.
Welke gegevens zie je dankzij e-commerce tracking?
Met het instellen van e-commerce tracking krijg je er meteen heel veel data bij. Je kunt bijvoorbeeld zien:
- Wat de opbrengsten per product zijn en welke producten het beste worden verkocht;
- Wat de totale omzet is in een bepaalde periode (je kunt ook periodes vergelijken);
- Wat het totaal aantal verkochte producten is en welke hoeveelheid er is verkocht per product;
- Wat het totaal aantal transacties is geweest en wat de gemiddelde bestelwaarde was;
- Hoeveel dagen er tussen het eerste bezoek aan de webshop en het daadwerkelijk bestellen heeft gezeten.
Hoe kun je de webshop verbeteren dankzij e-commerce tracking?
De data die je verkrijgt met e-commerce tracking laat jou precies zien waar de verbeterpunten en de kansen liggen. Zorgt websiteverkeer via social media bijvoorbeeld voor een procentueel hoger verkooppercentage dan verkeer dat binnenkomt via een zoekopdracht in Google? Dan is het misschien slim om meer te gaan investeren in social media, bijvoorbeeld via Instagram Shopping. Wordt de pagina met bijvoorbeeld tuinbanken heel veel bekeken, maar wordt er in verhouding tot andere productgroepen weinig van verkocht? Dan is het goed om uit te zoeken waarom jouw websitebezoeker niet tot een aankoop overgaat. Ben je te duur? Is de geboden informatie niet volledig genoeg? Kortom, dankzij e-commerce tracking kun je jouw webshop doorlopend verbeteren en nog beter inspelen op de wensen van jouw klanten.
Aan de slag met e-commerce tracking?
Maak je al gebruik van Google Analytics en wil je de functies uitbreiden met e-commerce tracking? Dan heb je vaak hulp nodig van de webdeveloper die jouw website heeft gebouwd. Er moet namelijk één en ander worden toegevoegd aan de code van de website, om e-commerce goed te kunnen meten. Uitleg daarover vind je hier, Kom je er niet uit? Dan helpen wij je natuurlijk graag. Neem contact met ons op als je meer wil weten over Google Analytics in het algemeen of e-commerce tracking specifiek.