De context van zoekmachineresultaten

Google is meester in het aanpassen van algoritmes en het doorvoeren van updates – heb je net onder controle hoe het systeem van zoekresultaten in elkaar zit, is het alweer veranderd. Lastig om dan op een rijtje te krijgen wat gebruikers nou precies willen, waar ze naar zoeken, wat ze nodig hebben en wat de context van de zoekterm is.

De zoekmethodes zijn de laatste jaren drastisch veranderd en dat is ook logisch. Voor jouw website die telkens mee moet veranderen om een toppositie te behouden is het minder ideaal. In dit artikel leggen we je uit hoe je meer inzicht kunt krijgen in de werking van de zoekmachine van Google! Lees je mee?

Terug in de tijd

Vroeger zat het zoekwoordensysteem behoorlijk anders in elkaar: typte je een zoekwoord in op Google, dan vulde de pagina zich met resultaten die toevallig het ingetypte zoekwoord in de url hadden staan. De inhoud van de bovenste artikelen was vaak zwak en soms niet eens relevant voor de gebruiker. Zo kon het zoeken naar bruikbare content erg lang duren.

Content maakt plaats voor context

Inmiddels zijn we er achter dan content wel belangrijk is, maar op zichzelf niet goed genoeg in staat is om gebruikers snel van de meest relevante inhoud te voorzien. Tegenwoordig draait alles om de context van de zoekterm: een mix van content, personalisatie en timing. Oftewel: de juiste content op het juiste moment, naar de juiste persoon. Om een voorbeeld te noemen: zoek je in de maand oktober naar ‘Batman’, dan gaat Google ervan uit dat je een Halloweenoutfit zoekt en zijn de eerste zoekresultaten verkleedkledingwebshops. Is het echter zomer en ben je in Turkije, dan toont Google resultaten over de Turkse stad Batman.

Voordelen van context-gerelateerde zoekresultaten zijn dat de zoekresultaten beter ‘matchen’ met de ingetypte zoekterm en dat de gebruiker sneller de juiste inhoud vindt.

Verschil tussen content en context

Maar wat is nou precies het verschil tussen content en context? Eigenlijk is content alles wat je communiceert: tekst, maar ook video’s en beeld. Het is een belangrijk onderdeel van een context-gebaseerde strategie. Contentmarketing houdt in dat aan de hand van de door jou ingetypte zoekwoorden een aantal relevante informatiebronnen naar boven komen die dezelfde zoekwoorden hebben. Bij context wordt er gekeken naar de content, maar ook naar jouw persoonlijke omstandigheden; hierdoor zijn de zoekresultaten bruikbaarder.

Search Engine Optimization (SEO)

Wil je graag hoger komen te staan in de zoekresultaten? Houd je dan bezig met SEO. Wanneer je een nieuwe blog of landingspagina schrijft dan is het van belang dat je trefwoorden gebruikt die gerelateerd zijn aan het overkoepelende onderwerp van de tekst. Schrijf je een artikel over een boottocht door Amsterdam? Dan zijn woorden zoals aan ‘boottocht’ en ‘Amsterdam’ gerelateerd aan de content. Denk groter dan dit en voeg ook woorden toe in de richting van ‘vrije tijd’, ‘dagje uit’ of ‘Noord-Holland’. Grote kans dat Googlegebruikers die niet specifiek zoeken naar een boottocht door de Amsterdamse grachten – maar bijvoorbeeld zoeken naar een activiteit in Noord-Holland - wel bij jouw artikel uitkomen! Dit komt omdat uit de context opgemaakt kan worden dat ze wel geïnteresseerd kunnen zijn in jouw blog.

Meer weten over SEO?

Wil je meer weten over SEO en zoekmachine optimalisatie? Onze marketeers helpen je graag! Neem voor meer informatie contact met ons op via het contactformulier of bel naar 0229 27 27 00.

Andere Tips en updates:

<p>De context van zoekmachineresultaten</p>

De context van zoekmachineresultaten

 
<p>Een Facebookbericht promoten of adverteren?</p>
Marije Bregman

Een Facebookbericht promoten of adverteren?

 
<p>Hoe bedenk je een bedrijfsnaam?</p>
Marije Bregman

Hoe bedenk je een bedrijfsnaam?