“Gevraagd: een zelfstandig werkende kok. Resultaat: Schager restaurant serveert voorlopig twee avonden per week geen diner meer.” Bron: NHD 16 mei 2022. Dit was de trigger om eens na te denken hoe wij de horeca konden helpen. Na de coronaperiode is het geld hard nodig, zijn er geen reserves om duur te adverteren en al helemaal niet om het restaurant een avond dicht te houden. Toch is dit de realiteit. Je kunt niet door je Facebook tijdlijn scrollen zonder ook maar 1 vacature te zien. Zelfs dure krantenadvertenties worden als redmiddel ingezet. Dat kan anders weten wij!
Horecacampagne
Op 17 mei staken we als marketingteam de koppen bij elkaar. Wat konden we doen? Het idee voor een eigen video was al snel geboren, maar de zomervakantie kwam eraan, dus het moest snel. We maakten een script, Vincent (directeur) regelde dat we nog diezelfde week bij Restaurant de Bekroonde Boer in Hoorn onze video op konden nemen en het hele team kreeg een rol in de film. Eind mei stond de campagne live met als actie: 1 personeelswervingscampagne voor slechts € 450,- incl. € 250,- advertentiebudget en gegarandeerd leads.


Eetcafé Bommels en Sport- en Wellnesscentrum De Dars
Eetcafé Bommels en De Dars in Wervershoof trokken als eerste aan de bel. Nog dezelfde week maakten we een afspraak. Bommels zoekt zowel medewerkers voor de bediening als een zelfstandig werkend kok/Chef-kok en De Dars een teamleider horeca. Tijdens het eerste gesprek, zijn er direct beelden gemaakt en nog diezelfde week zijn we gestart met een campagne via onze recruitmenttool Wonderkind. Dit heeft Eetcafé Bommels maar liefst 9 leads opgeleverd en bij De Dars staat de teller inmiddels op 5. Voor Bommels heeft het helaas nog geen chef-kok opgeleverd en bij De Dars lopen de gesprekken nog, maar dat er reacties binnenkomen voor zo’n klein budget, zonder brandingcampagne en een looptijd van slechts 2 weken, dat biedt perspectief! Daar kan geen krantenadvertentie tegenop.
De succesformule? Wonderkind en aansluiting bij de doelgroep.
Door het aangescherpte privacy beleid is het onmogelijk geworden om vacatures op Facebook te plaatsen die precies in je doelgroep vallen. Onze tool Wonderkind beschikt wel over deze data. Sterker nog zij hebben zelfs data van mensen die concreet een baan zoeken en weten ook in welke sector. Daardoor is het mogelijk om met een heel klein budget toch de juiste mensen te bereiken en zoveel leads binnen te halen.
De tweede stap naar succes is het leadformulier. Heb jij op jouw mobiel een CV paraat? Waarschijnlijk niet. En al heb je die wel, je gaat ook op jouw mobiel geen motivatie van 300 woorden typen. Toch is dat wel vaak wat gevraagd wordt bij een vacature-advertentie en laat nou ruim ca. 86% van de bezoekers Facebook op zijn mobiel bekijken. Een mismatch dus! Met het leadformulier laat iemand die geïnteresseerd is alleen zijn contactgegevens achter en na het eerste contact doorloopt hij of zij de sollicitatieprocedure. Hierdoor voorkom je dat mensen wel geïnteresseerd zijn, maar niet reageren. Een succes blijkt!
Tot slot is het belangrijk dat de afbeelding of video die je gebruikt exact de lading dekt en aanspreekt. Geen foto van een lege keuken, de voorkant van het gebouw of nog erger een stockfoto. Een foto of video die laat zien waar het om gaat, die fris is en waarvan je denkt: “Hé wat leuk, daar wil ik werken!” En dat allemaal dus voor slechts € 450,-
Heb jij ook interesse in onze actie (niet alleen bedoeld voor de horeca!) Hij loopt nog de hele zomer!
Meer informatie