Samenvatting

Primex is een groothandelaar in promotioneel textiel. Zij hebben een breed assortiment en veel producten op voorraad. De wens van Primex was om al deze producten in een snel werkende webshop te plaatsen, zodat klanten via die weg promotioneel textiel kunnen bestellen. De oude webshop van Primex was toe aan vervanging en dus kreeg ipsis de mooie taak om een nieuwe en snelwerkende webshop te ontwerpen en ontwikkelen.

De uitdaging

Een webshop staat natuurlijk niet zomaar en al helemaal niet zo’n groot project als dat van Primex. De groothandelaar klopte bij ipsis aan voor een nieuwe webshop en had daarbij een aantal wensen en eisen. Het project verliep volgens de Scrumaanpak. Hierdoor is de klant zeer betrokken bij het project en krijgt hij meer feeling bij datgene wat er gemaakt wordt. Bij Primex begon het met een workshop samen met de klant, waarbij alle wensen en eisen in beeld werden gebracht. Waar moest de webshop aan voldoen en welke functionaliteiten moest de website bevatten? Al gauw werd duidelijk dat dit niet zomaar een webshop zou worden, maar volledig maatwerk met een nieuw design. Het ontwerp van de webshop werd gemaakt en na akkoord kon er worden gestart met de bouw.

Ook een uitdaging?

Koppeling met Unit 4 Multivers

Primex heeft maar liefst 60.000 producten die een plekje moesten krijgen op de webshop. De voorraad van deze producten moet goed worden bijgehouden, net als de orders en de status daarvan. Daarom is er een koppeling gemaakt met de software van Unit4 Multivers. Dankzij de koppeling tussen deze software en de webshop worden de productvoorraden bijgehouden en worden de orders bijgehouden en verwerkt. 

 

Omgeving voor klanten

Het is niet mogelijk om zomaar producten te bestellen op de webshop van Primex. De bestelmogelijkheid zit verborgen achter een login. Klanten kunnen een account aanmaken, dat eerst goedgekeurd moet worden door Primex. Is het account goedgekeurd dan kan de klant gaan bestellen en betalen. Iedere klant heeft zijn eigen omgeving waar hij bestellingen in kan zien. Daarnaast is het voor Primex mogelijk om per klant speciale kortingen in te stellen, zoals prijs op afspraak en staffelkorting. 

 

Eigen catalogus maken

Een andere wens van Primex was de mogelijkheid om zelf een catalogus, ook wel Promoguide genoemd, samen kunnen stellen. Klanten kunnen op de website zelf een Promoguide samenstellen met alle producten uit de webshop. Deze kunnen zij weer aan hun klanten presenteren of voor andere doeleinden gebruiken. De Promoguide kan gedownload worden in high en low resolutie, geschikt voor drukwerk en voor het web. Daarnaast is het ook mogelijk om extra informatie zoals wasvoorschriften aan de catalogus toe te voegen.

Gebruikte oplossingen:

Webshop

Van onvindbaarheid naar de top 10

Als ondernemer wil je goed vindbaar zijn en het liefst op nummer 1 staan in de zoekmachineresultaten. Zoals je wellicht weet kost SEO de nodige moeite en tijd. Helaas werkt het niet zo dat je binnen één dag op nummer 1 staat en daarnaast blijven de concurrenten ook niet stilzitten. Het is daarom van belang dat je dit structureel aanpakt. Aan ipsis de eer om dit voor Primex te bewerkstelligen.

 

Zoekwoordenonderzoek

Uiteraard is het belangrijk dat bedrijven Primex goed weten te vinden. Niet alleen op hun eigen naam, maar ook op algemene termen voor diegene die nog niet bekend zijn met Primex. Voordat we de slag gingen, moest er onderzocht worden welke zoekwoorden de moeite zijn om te optimaliseren. Dankzij een uitgebreid zoekwoordenonderzoek kwam naar voren op welke zoekwoorden er veel gezocht wordt en waar we de focus op leggen.  

 

Schrijven en optimaliseren

De interessante zoekwoorden hebben we in Cuutio geplaatst. Dit is een tool waarmee de vindbaarheid op de zoekwoorden gemonitord en gemeten kan worden, zowel van Primex als hun concurrenten. Aan de hand daarvan zie je op welke woorden je goed scoort en waar werk aan de winkel is.

Bij de bouw van de webshop was er al rekening gehouden met de technische performance. Hierdoor werkte de webshop technisch goed, voordat we gingen starten met SEO.

Door gerichte landingspagina’s te schrijven over bepaalde onderwerpen, producten en merken is de vindbaarheid van veel woorden verbeterd. Deze landingspagina’s zijn zo ingedeeld, opgebouwd en geschreven om de SEO op een bepaald onderwerp te verbeteren. Waar Primex op sommige zoektermen veel te diep in de zoekmachine stond, schoten ze nu naar de top 10.

 

Meten is weten

Hoe weet je nou of de inspanningen die jij hebt gedaan om de vindbaarheid te verbeteren ook echt hebben gewerkt? Door de zoekwoorden waar jij aan hebt gewerkt in Cuutio in te voeren, kun je het resultaat meten. Het is mogelijk om in Cuutio een bepaalde periode te selecteren, waardoor je precies ziet hoe jouw inspanningen van die periode het hebben gedaan. In het voorbeeld zie je dat wij de zoekterm ‘bedrukbare werkkleding’ hebben aangepakt en deze van positie 62 naar 2 is gegaan in Google.

Het resultaat

De omvang van het project en alle producten in de webshop is groot. Hierdoor was het een flinke klus om de webshop goed te laten performen en te laten voldoen aan de wensen en eisen van Primex. Na veel testen, aanpassen en optimaliseren is het gewenste eindresultaat behaald. Wij zijn erg trots op dit project. Bekijk de webshop nu zelf!

Aan dit project werkten:

Niels 1

Niels Laan

"Niet alleen de perfecte kop koffie vereist precisie en passie, maar ook elk project verdient diezelfde toewijding om tot zijn volle potentieel te bloeien"

Vincent 1

Vincent Castenmiller

"Ik ga elke dag met een brede lach naar kantoor"

Puck 1

Puck Holshuijsen

"Als developer ben je nooit uitgeleerd en dat maakt elke dag weer anders"

Dave 1

Dave Jonker

"Er is altijd een elegantere oplossing"

Laten we je wens bespreken

We brainstormen graag met jou over de mogelijkheden
Vincent 1
Vincent Castenmiller
Directeur-eigenaar
Neem contact met mij op